وضعیت زندگی ایرانیان خارج از کشور

وضعیت زندگی ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان خارج از کشور
افزایش روز افزون مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور

امروزه با افزایش پدیده جهانی شدن، روند مهاجرت افراد در جهان به طور چشمگیری بیشتر شده و از این میان اهالی خاورمیانه و به خصوص مردم ایران سهم قابل توجهی از مهاجرت به نقاط مختلف جهان را به خود اختصاص داده اند. به طور میانگین در جهان از هر سی و پنج نفر یک نفر دور از وطن به سر می برد و این دوری و مهاجرت دلایل مختلفی دارد، از دلایل اقتصادی گرفته تا تحصیلی، ازدواج و غیره … . ایرانیان خارج از کشور، جمعیتی بالای چهار میلیون نفر را به خود اختصاص داده اند و این رقم هر ساله در حال افزایش چشمگیری است.

این افراد راه های متفاوتی را برای مهاجرت خود انتخاب می کنند و سرنوشت های متفاوتی در انتظارشان است. در این مقاله سعی داریم خیلی کوتاه وضعیت ایرانیان خارج از کشور را با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

ایرانیان خارج از کشور
آمار ایرانیان خارج از کشور بر اساس قاره محل اقامت آنها

طبق داده های منتشر شده توسط دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، بیش از چهار میلیون و 37 هزار و 258 ایرانی در خارج از کشور سکونت دارند که از این تعداد 47 درصد در قاره آمریکا هستند که بیشتر آن در ایالات متحده آمریکاست و ما بقی در کشور کانادا و دیگر کشورها پراکنده هستند، 29 درصد در قاره اروپا که از بین 10 کشور معروف این قاره، کشورهای آلمان، انگلستان، سوئد و فرانسه بیشترین طرفدار و جمعیت مهاجر ایرانی را دارند، 14 درصد در کشورهای آفریقایی و عربی زبان و 10 درصد نیز در قاره آسیا و اقیانوسیه پراکنده هستند.

کمترین میزان مهاجر ایرانی هم شاید متعلق به کشور کره شمالی باشد که فقط 1 ایرانی در آن ساکن است. در چند سال اخیر نیز به علت سخت گیری های زیاد دولت آمریکا برای مهاجران برخی از کشورها از جمله ایران شاهد آن هستیم که تمایل ایرانیان برای مهاجرت به کشورهای کانادا، آلمان، ترکیه و دبی به طور سرسام آوری افزایش پیدا یافته است.

READ  تفاوت مدارس ایران و آسیا

مسیرهای مهاجرت

راه های بسیاری برای مهاجرت وجود دارد. از جمله پناهندگی با عناوین متفاوت که البته معضلات وحشتناک خود را در پی دارد، مهاجرت کاری، تحصیلی، ازدواجی، سرمایه گذاری و بسیاری روش های دیگر. درصد بالایی از ایرانیان خارج از کشور که رده های سنی پایین تری دارند از طریق تحصیل که یکی از ساده ترین و بهترین راه های مهاجرت است اقدام به رفتن می کنند و همین امر هم در تحصیلات و زندگی کاری آنها در آینده نقش کلیدی بازی می کند.

وضعیت تحصیلات ایرانیان خارج از کشور

بررسی شرایط ایرانیان خارج از کشور در تک تک کشورها کار سختی است و ما مجبور به بررسی گروه کوچکی از آنها هستیم و میتوانیم نتایج بدست آمده را به کل تعمیم دهیم. برای مثال با بررسی جامعه ایرانیانِ مقیم آمریکا که یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا است، نتایج جالبی را بدست می آوریم. طبق آمارهای داده شده در میابیم که سطح تحصیلات جامعه ایرانی در کشور آمریکا بسیار بالاتر از میانگین ملی این کشور است.

در سرشماری های انجام شده در سال 2000 میلادی تقریباً 27 درصد از ایرانیان خارج از کشور که در آمریکا اقامت دارند، دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند که این درصد در میان تمام گروه های مهاجر آمریکا رتبه اول را به خود اختصاص داده است. 56 درصد این افراد نیز دارای مدرک کارشناسی در رشته های متفاوت هستند که این آمار نیز در بین 67 گروه مهاجر آمریکایی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

این نتایج توجه، علاقه و استعداد تحصیلی ایرانیان را در هر کجای دنیا که باشند به ما نشان می دهد و بسیار مایه افتخار است. فرار مغزهایی که در سالهای اخیر نیز آمارشان به طور چشمگیر افزایش یافته، عمدتاً توسط پیشرفته ترین کشورهای جهان جذب می شوند.

READ  بررسی مدارس ایرانی در فنلاند

بر عکس آن، ایرانیانی را نیز داشتیم که وضعیت تحصیلی بسیار عالی در ایران داشتند ولی با ورود به کشورهای دیگر تحت شرایط مختلف، دچار افت شدید در وضعیت تحصیلی خود شدند. سطح تحصیلات کشور ایران معمولاً در تمامی کشورهای جهان از  سطح بالایی برخوردار است و مدارک تحصیلی آن جزو مدارک معتبر محسوب می شود.

وضعیت اشتغال

همانطور که گفتیم در بین گروه های نژادی مختلف، معمولاً ایرانیان بالاترین میزان تحصیلکرده را دارند و در رشته های متنوعی همچون ورزش، موسیقی، هنر، صنعت و … مشغول به کارند و در سراسر جهان افراد موفق زیادی را داشتیم و داریم که در رشته های کلیدی آن کشور مشغول به کار هستند و نام ایران و ایرانی را بالا نگه داشته اند.

حتی در زمینه سیاست نیز ایرانیان موفق زیادی را داشته ایم که در کشورهای مختلف فعال بوده یا به طور مثال به عنوان معاون وزیر در ایالات متحده آمریکا خدمت کرده اند. اما این یک قانون کلی نیست. برعکس این قضیه را نیز داریم. افرادی که در ایران شغل های خوبی داشته اند اما در کشورهای دیگر موفق نشده اند جایگاهی که سابقاً در ایران داشته اند را باز یابند.

ایرانیانی مقیم کشورهای دیگر تا چه حد از زندگی شان رضایت دارند؟

شوک فرهنگی یکی از علل عدم رضایت افراد از یک کشور جدید

رضایت از زندگی امریست کاملاً نسبی و به عوامل بسیاری بستگی دارد. افراد زیادی هستند که بخاطر محدودیت ها یا فشارهای اقتصادی که در کشور خود احساس می کنند، به فکر مهاجرت می افتند و با رویای یک مدینه فاضله کشور خود را به مقصد جدید ترک می کنند. سپس با دنیایی بیگانه مواجه می شوند که نمی توانند خود را با آن وفق دهند.

READ  مدرسه ایرانی در چک و 10مشکل دانش آموزان ایرانی!؟

این افراد بین دوگانگی فرهنگ ایران و کشور مقصد می مانند. دیگر نه خود را یک ایرانی کامل می بینند و نه می توانند به کشوری که در آن هستند، احساس تعلق کامل کنند. این افراد به علت شوک فرهنگی که به آنها وارد می شود، غم غربت، پیدا نکردن جایگاه مناسب در جامعه و توقع بالا هیچگاه از زندگی در آن کشور رضایت پیدا نخواهند کرد.

از طرف دیگر گروهی از افراد را نیز داریم که با دید واقع گرایانه تری اقدام به مهاجرت می کنند و از همان ابتدای کار تمام تلاش خود را در راه درست و مناسب به کار می گیرند و تلاش خود را می کنند تا جایگاه خود را در کشور مقصد بیابند. این افراد با دید باز وارد فرهنگ جدید شده، در نتیجه شوک فرهنگی کمتری را تجربه می کنند و در صورتی شکست نیز ناامید نشده و به تلاش خود ادامه می دهند. ایرانیان خارج از کشور نیز یکی از این دو گروه هستند و نمی توان یک جواب ساده برای سطح رضایت آنها از زندگی داد.

***

مدرسه اینترنتی ثمین، مدرسه ای بین المللی است که در سالهای اخیر به لطف پیشرفت روز افزون اینترنت و تکنولوژی جهانی، انقلابی را در آموزش سنتی ایران به وجود آورده و فضایی مجازی برای تحصیل دانش آموزان مقاطع مختلف ایجاد نموده و در روند تعلیم و پرورش دانش آموزان از سالهای نخست ابتدایی گرفته تا روزهای پایانی پیش دانشگاهی آنان را همراهی می کند.

مزیت برتر این مدرسه اینترنتی نسبت به دیگر مدارس مشابه در ایران، بین المللی بودن آن و متد پیشرفته آموزشی است که توسط معلمان مجرب در کلاس های مجازی اش اجرا می شود تا هر چه بیشتر به درک مطلب دانش آموزان کمک کند.

مدرسه ثمین نه تنها از تمامی نقاط ایران، بلکه از تمامی نقاط جهان دانش آموزان مشتاق بسیاری را که تمایل دارند مدارک معتبر آموزش و پرورش ایران را دریافت کنند، پذیرا می باشد.سطح آموزشی در ایران بسیار بالا بوده و در تمام نقاط جهان مدارک آموزش و پرورش آن معتبر و قابل قبول است.

راه های ارتباطی

پیام بگذارید

X