راهکارهای تبدیل افکار منفی به مثبت

راهکارهای تبدیل افکار منفی به مثبت

تبدیل افکار منفی به مثبت یک فرآیند زمان‌بر است که نیاز به تمرین و مداومت دارد. تبدیل افکار منفی به مثبت، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌تواند کیفیت زندگی شما را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

این کار به شما کمک می‌کند تا با چالش‌های زندگی بهتر کنار بیایید، احساس خوشحالی بیشتری داشته باشید و به اهداف خود برسید. با ما همراه باشید تا در ادامه، روش های تبدیل افکار منفی به مثبت را برای شما بازگو کنیم.

بد نیست بدانید که بیشتر انرژی مغز شما صرف کارهای نیمه کاره شما می‌شود. افکار منفی و مزاحم هم دقیقا مثل همان کارهای نیمه کاره شما هستند. در واقع فرد اگر بتواند افکار منفی خود را به مثبت تبدیل کند، به مرور زمان این کار باعث افزایش تمرکز و کنترل ذهن در او خواهد شد. بدین ترتیب او می‌تواند از این پتانسیل آزاد شده در جهت رشد و پیشرفت خود استفاده کند.

تبدیل افکار منفی به مثبت

روش های تبدیل افکار منفی به مثبت

شناخت و چک کردن افکار

اگر متوجه شدید که افکار منفی به سراغتان آمدند، به آنها آگاه شوید و در اولین قدم افکارتان را یادداشت کنید. برای خودتان سوال مطرح کنید.

  • آیا افکار من واقعیت دارد ؟!
  • آیا شواهدی برای تایید آن هست ؟!
READ  روش صحيح مطالعه و خلاصه نویسی دروس

با پاسخ به این قبیل سوالات متوجه خواهید شد افکارتان اغراق آمیز است یا درست . یادتان باشد یکی از دلایلی که باعث می شود مضطرب یا افسرده باشیم عدم زندگی کردن در زمان حال است.

پیشنهاد : درباره‌ی مدرسه الکترونیکی ثمین بیشتر بدانید . 

سبک زندگی سالم و تغییر الگوی رفتاری

سبک زندگی تأثیر زیادی روی روحیات شما می‌گذارد و تغییر برخی الگوهای رفتاری افکار منفی را کنترل میکند.

فعالیت بدنی ، گذراندن وقت با دوستان ، خواب کافی ، خوردن غذای سالم و … ، باعث ایجاد حس و روحیه مثبت در شما می‌ شود.

تبدیل افکار منفی به افکار مثبت

اطراف خودتان را با افراد مثبت پر کنید

احتمالا این جملۀ معروف جیم ران را شنیده اید که می گویند شما میانگین پنج  نفری هستید که بیشترین وقتان را  با انها می گذرانید. حضور افراد مثبت اندیش تاثیر بسزایی در افکار دارند .همچنین یکی از موثرترین روشهای تبدیل افکار منفی به مثبت حضور افراد مثبت‌نگر درکنار شماست .

مسئولیت پذیر باشید

یکی از بزرگترین مشکلاتی که متاسفانه خیلی از مردم ما درگیر آن هستند انکار و عدم پذیرش مسئولیت‌های زندگی است. تصمیمات اشتباه و غلط در زندگی تمام ما وجود دارند.

اما از این مهمتر، نحوه برخورد ما با آنهاست. خیلی از ما به جای اینکه با مدیریت ذهن خود مسئولیت اشتباهمان را بر عهده بگیریم و سعی در جبران آن داشته باشیم، ترجیح می‌دهیم تا آنرا گردن دیگران و شرایط بیندازیم. این کار شاید در کوتاه مدت جوابگو باشد، اما در طول زمان مشکلات بزرگی برای ما می‌آفریند.

تقریبا می‌توانیم بگوییم که بدون قبول مسئولیت رفتار و اشتباهات ما نمی‌توانیم افکار منفی خود را به افکار مثبت تبدیل کنیم. چرا؟ چون همیشه چیزی در گوشه مغز ماست که دارد شکست‌ها و ناکامی‌های ما را به گردن چیزی به جز خودمان می‌اندازد.

در حالی که قبول این شرایط، باعث خواهد شد که ذهن ما بتواند راهی برای مقابله با آن پیدا کنیم.

READ  تکنیک های تقویت حافظه

کنترل افکار منفی

مدیتیشن کنید

یکی از بهترین تمرین‌هایی که می‌تواند ما را از شّر افکار مزاحم و منفی خلاص کند مدیتیشن است. اگر به دنبال راهی سریع برای تبدیل افکار منفی به مثبت هستید، از همین امروز انجام مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

انجام تمریناتی مثل مدیتیشن و یوگا علاوه بر آنکه باعث سرزندگی و نشاط ما می‌شوند، با افزایش آرامش درونی به ما کمک می‌کنند تا کمتر منفی بافی کنیم. به این ترتیب اصلا اجازه شکل گیری افکار منفی را به ذهن خود نمی‌دهیم، چه برسد به اینکه دنبال راهی برای خلاص شدن از آنها باشیم.

روش های تبدیل افکار منفی به مثبت

خطاهای شناختی را بشناسید

خطاهاي شناختي راه‌هاي ساده‌اي هستند كه از اين طریق ما را به چيزي كه نادرست است متقاعد مي‌كند افكار نادرست باعث افزايش افكار و هيجانات منفي مي‌شوند به اين صورت كه ما به خودمان چيزهایی را می گوییم که  ممكن است  در راه درست و منطقي به نظر برسد اما در واقع تنها كاركردش اين است که باعث مي‌شود حس بدي در مورد خودمان پيدا كنيم .

عبارت مثبت تأکیدی و جملات انگیزشی بخوانید

 یکی از مهم‌ترین عادت‌های اکثر افراد موفق، جملات مثبت تأکیدی هستند که به صورت روزانه در چند تایم مختلف خوانده می‌شوند. شاید این تکنیک از نظر برخی لوث شده باشد و یا به نظر جعلی و غلط بیاید.

اما مطالعه زندگی اکثر افراد موفق نشان داده است که این کار می‌تواند تأثیر شگرفی روی افزایش تفکرات مثبت شما و تبدیل افکار منفی به مثبت داشته باشد.

البته این عبارات در بخش‌های مختلف شخصیت و درون شما تأثیرگذار هستند. مثلا عباراتی مانند «من زیبا هستم یا من می‌توانم هر کاری انجام دهم» مربوط به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس هستند. همچنین برای این کار می‌توانید برخی صفحات انگیزشی را در فضای مجازی دنبال کنید.

در این صفحات معمولا نقل قول‌هایی از افراد بزرگ و موفق به صورت روزانه قرار داده می‌شود که خود می‌توانند در خواننده انگیزه‌ فراوانی برای شروع تغییر افکار ایجاد کنند.

READ  خودشناسي و تصميم‌گيري موثر

برای ثبت نام در مدرسه آموزش از راه دور ثمین تماس بگیرید

انجام کارهای مورد علاقه خود

 علاقه همواره عاملی بسیار تأثیرگذار در موفقیت بشر در هر کاری بوده است. بهترین موسیقی‌ها، بهترین آثار هنری، بهترین اختراعات بشر و بهترین‌ها در هر زمینه از انسان‌هایی حاصل شده‌اند که عاشق کارشان بوده‌اند.

بهترین افکار و مثبت‌ترین افکار نیز قطعا در دل حرکت به سوی علایق ایجاد خواهند شد. یعنی علاقه به انجام کاری می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل افکار منفی به مثبت باشد. زیرا هنگامی که کاری را با قلب خود و با اشتیاق کامل انجام می‌دهید، تفکر منفی از ذهن شما به مرور رخت می‌بندد. افکار و ایده‌های جدید در چنین شرایطی به ذهن شما در مورد کاری که انجام می‌دهید سرازیر می‌شود.

این تفکر مثبت در واقع هدیه و نتیجه شما برای انجام کاری است که عاشقانه و با علاقه کامل انجام می‌دهید. البته منظور از کار و علاقه به کار تنها شغل و درآمد نیست. بلکه هر کاری که انجام آن در شما اشتیاق و حس خوب ایجاد می‌کند. مثلا برای بعضی دویدن زیر باران می‌تواند حس فوق‌العاده‌ای ایجاد کند یا برای برخی دیگر لی لی بازی کردن حتی با وجود سن بالا! این کارها می‌توانند اشتیاق را در شما تحریک کنند و جلوی ورود افکار منفی را بگیرند.

زیرا شما از درون به آن‌ها علاقه دارید و با انجام آن‌ها حس خوبی خواهید داشت.

 

نوشتن افکار منفی

با کسی صحبت کنید

عضوی از خانواده ، یک دوست ، یک همکار یا یک مشاور ، کسانی هستند که شما می توانید با آنها صحبت کنید. البته به شرطی که آن فرد حامی شما و مثبت‌نگر باشد و بدانید که به شما کمک خواهد کرد تا افکار مثبت را شناسایی و دریافت می کنید و افکار منفی را از شما دور کند .

سخن پایانی

افکار منفی با از بین بردن اعتماد و باور در زندگی باعث نابودی اعتماد به نفس می‌شوند  از طرفی تغییر افکار به مرور زمان مغز شما را تغییر می دهد .

تفکر واقع بینانه و مثبت ، در نهایت به ماهیت شما تبدیل می شود ، چون مغز شما شروع به مشاهده ی شما و استعدادهایتان می کند . پس اقدامات مثبت خود را حفظ کنید، به زودی متوجه افزایش اعتماد به نفس ، به همراه دستاوردها و فرصت های خود خواهید شد.

پیام بگذارید

X