روش های تدریس در کلاس آنلاین

روش های تدریس در کلاس آنلاین

کلاس آنلاین، فرصتی طلایی برای یادگیری از راه دور

تفاوت کلاس آنلاین و کلاس حضوری، تفاوتی بسیار محسوس است و به نوعی دانش آموزان را مجبور می سازد تا در فضای مجازی به نحوی دیگر برای یادگیری تلاش کنند. مثلاً اینکه در مواقعی که اساتید در دسترس نیستند، مستقل تر عمل کرده و مطالب درسی را به صورت خودخوان بخوانند و یا از جستجوهای اینترنتی بسیار بیشتری استفاده کنند.

کلاس های آنلاین این فرصت طلایی را برای مشتاقانی که امکان حضور فیزیکی در کلاس ندارند فراهم آورده و یادگیری را نه تنها از انحصار خارج کرده، بلکه بسیار ساده و مدرن نموده است. البته این سادگی فقط زمانی میسر است که معلمان و اساتید از ابزارها و روش های مناسب و کاربردی برای تدریس آنلاین بهره بگیرند. در این مقاله سعی داریم تا چند روش تدریس و ارائه محتوای آموزشی مناسب و کاربردی را در کلاس های آنلاین معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

دو نوع متفاوت از کلاس های آنلاین

در واقع فرد با حضور در کلاس های مجازی، به جای کلاس های فیزیکی، مدرک خود را به سادگی و به لطف اعجاز تکنولوژی دریافت می کنند. با این حال بسیاری از افراد نیز هنوز طرفدار کلاس های حضوری و روش های سنتی هستند. به طور کلی دو نوع کلاس آنلاینِ متفاوت داریم، به این صورت که:

1 – تدریس به صورت تعامل همزمان در کلاس آنلاین

کلاس آنلاین
بحث و گفتگو به صورت زنده در کلاس آنلاین یکی از روش های تعامل زنده

تعاملات همزمان، چه بین معلمان و دانش آموزان و چه بین دانش آموزان با یکدیگر، یکی از کاربردی ترین ابزارها جهت تدریس آنلاین و یادگیری بهتر شرکت کنندگان است. در واقع در جلسات زنده، تمامی افراد فرصتی برای اختلاط با یکدیگر دارند که مسلماً این به نفع همه است. وقتی بحث تکنولوژی در تدریس به میان می آید، دست اساتید در عمل باز تر است و می توانند موازیاً ابزارهای دیگری، چون:

READ  بررسی مدارس ایرانی در آذربایجان

گفتگوی زنده به صورت انفرادی یا با کل کلاس;

وب کنفرانس;

مشاوره اداری مجازی و غیره …

را نیز به کار برند تا تعاملات شان با افراد به مراتب افزایش یافته و آنها را به مشارکت هر چه بیشتر تشویق کنند. البته بسیاری از اساتید نیز هستند که محتواهای ارائه شده ی کلاس را ضبط و در پلتفرم های مربوطه بارگذاری می کنند تا دانش آموزانی هم که نتوانسته اند در آن جلسه حضور پیدا کنند، غیر مستقیم از کلاس و محتواهای آن بهره مند شوند.

2 – تدریس به صورت تعامل غیر همزمان در کلاس آنلاین

استفاده از ایمیل یا رسانه های اجتماعی دیگر برای تعامل غیر همزمان

همانطور که گفتیم، دوره های آنلاینی هم هستند که به صورت غیر همزمان به یک سری از آموزش های خود می پردازند. به این صورت که اساتید کلاس ها، سخنرانی ها و دیگر مطالب ارائه شده را ضبط و در پلتفرم های مربوطه بارگذاری می کند، تا در اختیار همه دانشجویان قرار گیرد.

با این کار افرادی که امکان حضور در آن جلسه آنلاین را نداشته و یا دوست دارند سر فرصتِ مناسب با الویت های خودشان به یادگیری مطالب بپردازند، فرصت آن را خواهند داشت. افرادی هم که در کلاس حضور داشتند نیز امکان مرور دوباره و دوباره مطالب را دارند. برای کارایی بیشترِ این نوع از تعامل، اساتید از یک سری ابزارهای تکمیلی دیگر نیز بهره می گیرند، از جمله:

– سخنرانی ها و کلاس های از پیش ضبط شده;

READ  مدارس ایرانی خارج از کشور

– آپلود پاور پوینت (با صدا یا بدون صدا);

– ارتباط با دانش آموزان از طریق ایمیل یا دیگر رسانه های اجتماعی (مثل واتس اپ و تلگرام);

تابلوهای بحث و گفتگو;

– ابزار Google Drive و ابزارهای اشتراک گذاری مشابه;

– پشتیبانی های خارج از ساعت و سایر چیزها.

استراتژی های آموزشی برای دوره های آنلاین

این نوع از محیط های آموزشی با به کارگیری استراتژی های آموزشیِ متنوع سعی دارند مخاطب را به چالش کشیده و علاوه بر اینکه او را به محتوا جذب می کنند، یادگیری را نیز برایش آسان و شیرین کنند. برخی از این استراتژی ها عبارتند از:

تدریس درس

*تدریس درس در کلاس آنلاین دقیقاً به سبک تدریس در کلاس های فیزیکی است.

تدریس درس توسط اساتید در یک کلاس آنلاین، دقیقاً همان روشی است که در کلاس های سنتی حضوری نیز برای انتقال اطلاعات و درک بهتر مطلب درسی توسط استاد صورت می گرفت. در این روش چون سخنرانی بیشتر به واسطه استاد صورت میگیرد، تا حدی یادگیری دانش آموزان را غیر پویا می کند. این استراتژی اگر همراه با دیگر ابزارهای آموزشی به کار برده شود، روند یادگیری را فعال تر می کند.

  • بحث های آموزشی

به عنوان روشی برای تدریس یا تمرینی جداگانه در کلاس به کار میرود و هدف آن این است که مخاطب را به طور فعال درگیر کرده و مهارت های تحلیلی و شناختی او را با پرسش و پاسخ و انتقال ایده، چه از طریق ویدیو چت و چه از طریق تابلوهای نوشتاری گفتگو، افزایش دهد.

  • نمایش های تصویری

برخی اساتید با استفاده از یک سری فیلم های آموزشی و مرتبط با مطالب درسی در یادگیری و درک مطلب بهتر به دانش آموزان کمک می کنند.

READ  مشکلات مدرسه ایرانی در لبنان
  • شبیه سازی

شبیه سازی یکی از آن استراتژی های نوینی است که با برنامه نویسی های بسیار پیشرفته و پیچیده انجام میگیرد. مثلاً محیطی شبیه سازی شده برای دانشجویان پزشکی فراهم می کند تا در آنجا به جراحی های مجازی پرداخته و یا جسدهای مجازی را کالبد شکافی کنند و تجربه ای نزدیک به واقعیت کسب کنند.

  • بازی و سرگرمی

این روش نیز باعث افزایش مشارکت افراد و جذب بیشتر آنها به مطالب تدریس شده می شود. در این مورد اساتید می توانند از یک سری ابزارهای انگیزشی مازاد نیز جهت ایجاد یک رقابت سالم بین افراد بهره بگیرند.

  • مطالعات موردی

برای این منظور دانش آموزان مجبورند وقت گذاشته و روی یک موضوع خاصِ منتخب، تحقیقاتی انجام داده و نتایج تحقیق خود را با کلاس در میان بگذارند. در این روش می توانند از کلیه منابع موجود چه به صورت کتاب و چه به صورت مطالب اینترنتی بهره بگیرند.

استراتژی های دیگری نیز برای آموزش در کلاس آنلاین وجود دارند و هر روز با پیشرفت بیشتر فناوری دستخوش تغییرات چشمگیری می شوند. اما چیزی که در همه آنها حائز اهمیت است تسلط و خلاقیت استاد بر این استراتژی هاست.

***

مدرسه بین المللی ثمین ، یکی از مدارس اینترنتی پیشرو در سطح کشور بوده و با به کارگیری بروزترین و مدرن ترین روش های تدریس، آموزش را برای مقاطع مختلف، از دبستان گرفته تا پیش دانشگاهی، راحت و شیرین کرده است.

ارتباط متقابل و عمیق اساتید و معلمان با دانش آموزان باعث شده تا فضایی دوستانه و در عین حال علمی و پویا در محیط کلاس ها ایجاد شده و دانش آموزان در هر کجای جهان و یا ایران که هستند، بتوانند فقط با یک کلیک ساده وارد کلاس شده و سخت ترین مطالب آموزشی را ساده و شیرین بیاموزند. این مدرسه سابقه ای درخشان داشته و در نوع خود، بهترین مدرسه اینترنتی ایران به شمار می رود که از سراسر جهان دانش آموزان مشتاق فارسی زبان را به خود جذب می کند.

راه های ارتباطی

پیام بگذارید

X