آزمایش فیزیک دهم مبحث قانون برنولی

در این آزمایش می توانیم مبحث قانون برنولی را به طور کامل بررسی کنیم.

دنیل برنولی

با کمک قانون برنولی می توان دلیل حرکت شاره ها را بیان کرد. موضوعاتی که در این آزمایش مورد بررسی قرار می گیرند: فشار، آب، مایعات، دینامیک سیالات، برنولی، تراکم هستند. اهدافی که در این آزمایش دنبال می شوند شامل: بررسی کنید که چگونه فشار در هوا و آب تغییر می کند.کشف کنید که چگونه می توانید فشار را تغییر دهید. فشار را در موقعیت های مختلف پیش بینی کنید. نحوه تأثیر حرکت سیال بر فشار را تعیین کنید. نحوه تبدیل فشار آب به سرعت آب را بیابید. در این آزمایش که شامل سه بخش است، فشار، جریان و منبع آب مورد بررسی واقع می شوند. در آزمایش فشار شما می توانید با قرار دادن وزنه و تغییر نوع مایع(گازوئیل، آب و یا عسل) میزان فشار مایعات را بسنجید. در آزمایش جریان، میزان فشار مایعات در لوله را مشاهده خواهید کرد و در آزمایش منبع آب با پر کردن منبع و سپس تخلیه ی آن به فشار مایعات پی می برید. بخشی از نیروی بالابری هواپیما نیز با اصل برنولی کار می‌کند طراحی بال به گونه‌ای است که تندی هوا در بالای بال بیشتر از پایین بال است چون مسیر طولانی تری را طی می‌کند پس فشار هوای بالای بال کمتر از فشار هوا در پایین بال است و نیروی خالصی به نام نیروی بالابری در هواپیما ایجاد خواهد شد. یکی از کاربردهای اصل برنولی در پزشکی استفاده از آن در ماسک ونتوری می باشد. ماسک ونتوری نوعی ماسک اکسیژن پزشکی است که غلظتی از اکسیژن را به بیماران تحت کنترل منتقل می‌کند. لوله‌ای ماسک را به نازلِ متصل به کپسول اکسیژن وصل کرده است. لوله دارای حفره کوچکی است که هوای اتاق از طریق آن به داخل ماسک می‌رود. ماسک ونتوری مقدار اکسیژن موجود در هوای اتاق را همراه با مقدار اکسیژن ورودی از طریق نازل به ماسک، کنترل می‌کند. جریان اکسیژن به داخل لوله سبب کاهش فشار می‌شود. این کاهش فشار اجازه ‌دهد هوا به درون ماسک جریان پیدا کند و با اکسیژن ورودی از طریق نازل مخلوط شود.

READ  آزمایش فیزیک دوازدهم مبحث سطح شیبدار: نیروها و حرکت

قانون برنولی می گوید: اگر سرعت یک سیال افزایش پیدا کند، فشاری که بر یک سطح وارد می کند کاهش می یابد و بالعکس. به عبارتی فشار و سرعت یک سیال با یکدیگر نسبت عکس دارند. اثر برنولی توسط ریاضی دان و فیزیکدان سوییسی به نام دنیل برنولی توسعه داده شد. این اصل با استفاده از پایستگی انرژی، رابطه ی بین فشار شاره را با سرعت و ارتفاع آن بیان می کند.

فرمول معادله برنولی به شرح زیر است:

P + ½ρv² + ρgh = P + ½ρv² + ρgh

جایی که :

P1 و P2 فشار سیال در نقاط 1 و 2 هستند.

ρ چگالی سیال است.

v1 و v2 سرعت سیال در نقاط 1 و 2 هستند.

h1 و h2 ارتفاع سیال بالای یک نقطه مرجع در نقاط 1 و 2 هستند.

g شتاب ناشی از گرانش است.

اصطلاح P + ½ρv² فشار دینامیکی نامیده می شود و نشان دهنده انرژی جنبشی سیال در واحد حجم است. اصطلاح ρgh فشار هیدرواستاتیک سیال نامیده می شود که نشان دهنده انرژی پتانسیل در واحد حجم است.

برای انجام این آزمایش اینجا کلیک کنید.

پیام بگذارید

X