آزمایش فیزیک یازدهم مبحث مولد برق

در این آزمایش روش های مختلف تولید برق را بررسی می کنیم.

در دومین آزمایش می توانیم مشاهده کنیم که با حرکت دادن یک آهنربا میله ای و عبور ان از یک پیچه لامپ متصل به ان روشن می شو و به عبارتی جریان برق تولید می شود.

در آزمایش مبدل آزمایش قبل را با آهنربا الکتریکی به جای آهنربای میله ای انجام میدهیم.

در آزمایش مولد برق با شروع جریان آب و به چرخش در آمدن آهنربا میله ای به دلبیل میدان به وجود آمده در پیچه جربان برق تولید می شود و لامپ روشن می شود.

آهنربا جسمی با دو ناحیه مختلف است که آن‌ها را قطب شمال (N) و قطب جنوب(S) می‌  نامند و با ایجاد میدان مغناطیسی می‌تواند فلزاتی مانند آهن را به خود جذب نماید. دو قطب ناهم نام آهنربا‌‌ یکدیگر را جذب و دو قطب هم نام یکدیگر را دفع می‌کنند. گفتنی است شدت میدان مغناطیسی در قطب‌ها بیشتر از نقاط دیگر آهنربا است.

یکی از رایج ترین کاربردهای آهنربا نگه داشتن چیزهای کوچک و ساده در کنار هم است، مثلا به کمک آهنربا می توانیم لیست های خرید و گزارش کار روزانه خود یا دکورهای کوچک فانتزی به درب یخچال بچسبانیم.

قطب نماهای جیبی از سوزن مغناطیسی برای نشان دادن مسیر شمال استفاده می کنند. نوار مغناطیسی پشت کارت های اعتباری، داده ها را به همان روشی که هارد کامپیوتر عمل می کند ذخیره می کنند. آهنربا ممکن است به صورت طبیعی توانایی جذب داشته باشد (مانند سنگ آهنربا) یا پس از ترکیب با سایر عناصر همچون ساماریوم کبالت این ویژگی را به دست آورد.

READ  آزمایش علوم نهم مبحث نیروها و حرکت

موضوعاتی که در این آزمایش مورد بررسی قرار می گیرند شامل: مولد، قانون فارادی، میدان مغناطیسی و القا هستند. اهدافی که در این آزمایش مورد بررسی قرار می گیرند: شناسایی تجهیزات و شرایطی که القا ایجاد می کند. مقایسه کنید که چگونه می توان از لامپ و ولت متر برای نشان دادن ویژگی های القایی استفاده کرد. کاربردهای علمی قانون فارادی و علت القا…

در آزمایش مولد برق با شروع جریان آب و به چرخش در آمدن آهنربا میله ای به دلیل میدان به وجود آمده در پیچه جربان برق تولید می شود و لامپ روشن می شود. که البته می توان سطح حلقه ها و تعدادشان را نیز تغییر داد. همچنین می توانید گزینه ی میدان مغناطیسی و سنجه را نیز فعال کنید. گوی های آبی کوچک بر روی حلقه ها، نشان دهنده ی حرکت الکترون ها است.

برای انجام این آزمایش اینجا کلیک کنید.

پیام بگذارید

X