مدرسه ایرانی در کوبا

مدرسه ایرانی در کوبا

یکی از دستاوردهای کشورمان در گسترش روابط خارجی خود، ایجاد ارتباط سازنده با کشور کوبا بوده است. تأسیس مدرسه ایرانی در کوبا باهدف توسعه فرهنگ آموزشی و کسب دستاوردهای آن موجب شد تا تعداد بسیاری از فرزندان ایرانیان مقیم کوبا بتوانند طبق سیستم آموزشی ایران تحصیل‌کرده و در نهایت با دریافت مدرک معتبر فارغ‌التحصیل شوند. مدرسه ایرانی در کوبا در دو نوع دولتی و غیردولتی فعالیت خود را در زمینه رشد و پرورش استعدادهای ایرانی ارائه می‌شود.

مدرسه ایرانی در کوبا

معرفی کشور کوبا

کوبا نام جزیره‌ای زیبابین دریای کارائیب و اقیانوس آتلانتیک شمالی است. هاوانا به‌عنوان پایتخت این کشور شناخته می‌شود. آب‌وهوای نیمه‌گرمسیری همراه با وزش بادهای شدید در برخی موارد و وجود رطوبت در آن باعث سرسبزی و زنده‌بودن این کشور شده است. کوبا از جمله مستعمره‌های اسپانیا به‌حساب می‌آید بااین‌حال یکی از مقاصد اصلی گردشگران و مهاجرین در امریکای لاتین عنوان می‌شود.

 استقلال به‌دست‌آمده در این کشور منجر به افزایش گردشگری شد تا این گروه بتوانند از فرهنگ و جاذبه‌های طبیعی این کشور نهایت بهره را ببرند. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معماری‌های اصیل و بسیار چشم‌نواز
  • ساختمان‌های بسیار بلند
  • اجرای موسیقی‌های زنده به تعداد زیاد
  • وجود کوه‌های نوک‌تیز
  • سواحل ماسه‌ای سفیدرنگ

شرایط زندگی در کوبا

هرچند کشور کوبا از لحاظ جغرافیایی و وسعت کوچک است؛ اما از نظر هویت ملی و فرهنگ، دامنه گسترده‌ای داشته و بیشترین جذب گردشگران علاوه بر طبیعت زیبای آن به دلیل فرهنگ این کشور است. تعداد بسیاری از افراد به دلیل بهره‌بردن از سواحل چشمگیر کوبا، موسیقی‌های زنده، برقراری رابطه با مردمان مهمان‌نواز و خونگرم و هم چنین شناخت فرهنگ آن‌ها این کشور را به‌عنوان مقصد مهاجرت خود انتخاب می‌کنند.

 ایرانیان بسیاری نیز به دلیل وجود شرایط اقتصادی پایدار، فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری، شرایط زندگی ایده‌آل و میزان تورم کم در کشور کوبا، اقدام به ثبت شرکت در این کشور کرده و کار خود را توسعه می‌دهند. در برخی موارد لازم است برای پیشبرد اهداف خود همراه خانواده به این کشور مهاجرت کنند.

مدرسه ایرانی در کوبا

تحصیل در کوبا

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های ایرانیان مقیم و مهاجرت کرده به کشور کوبا، روند ادامه تحصیل فرزندان خود است. ازآنجایی‌که در مدارس بومی کوبا تمامی دروس به زبان رسمی کشور آموزش داده می‌شوند و تعداد بسیار زیادی از فرزندان ایرانی تسلط کافی بر روی این زبان ندارند، تحصیل در این دست مدارس برای ایرانیان تقریباً غیرممکن خواهد بود.

READ  مدرسه ایرانی در آنتالیا

 وزارت آموزش‌وپرورش باهدف گسترش فرهنگ اسلامی و ایرانی در سایر کشورها، مدارسی را بر پایه سیستم آموزشی داخل کشور تأسیس کرد تا دانش‌آموزان تبعه ایرانی بتوانند به‌راحتی و با خیال آسوده در این مدارس ثبت‌نام و به تحصیل خود ادامه دهند. این مدارس در دو نوع دولتی و غیردولتی و به‌صورت حضوری و مجازی، کلاس‌های آموزشی خود را ارائه می‌دهند.

نظام آموزشی کوبا

  • اگر بخواهیم درباره نظام آموزشی کوبا صحبت کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اجباری بودن تحصیل برای کودکان ۶ تا ۱۵ یا ۱۶ سال (از ابتدایی تا پایان دوره متوسطه)
  • تفکیک مقاطع تحصیلی از یکدیگر با استفاده از لباس مدرسه با رنگ مشخص
  • اجرای دوره شش‌ساله ابتدایی از کلاس‌های اول تا ششم
  • اجرای دوره متوسطه در دودسته متوسطه مقدماتی و متوسطه قبل از دانشگاه
  • اجرای اصل سخت‌کوشی، عامل نظم و انضباط و عشق به کشور در برنامه درسی ملی تمامی مقاطع تحصیلی
  • اجرای کلاس‌های مهارتی از جمله باغبانی، رقص، موارد بهداشتی و تاریخ انقلابی کوبا در دوره ابتدایی
  • انتخاب ورود به آموزش پیش‌دانشگاهی یا فنی حرفه‌ای پس از گذراندن دوره متوسطه پایه
  • برگزاری کلاس‌های فنی با دو هدف پرورش کارگر ماهر و تکنسین سطح متوسط در آموزش فنی حرفه‌ای
  • امکان دسترسی آسان به مؤسسات فناوری
مدرسه ایرانی در کوبا

شرایط ثبت نام مدرسه ایرانی در کوبا

ایرانیانی که به علل مختلف به کشور کوبا مهاجرت می‌کنند، می‌توانند با ثبت‌نام در مدرسه ایرانی در کوبا، تحصیل فرزندان خود با سیستم آموزش‌وپرورش داخل کشور را تضمین کنند. شرایط ثبت‌نام در این مدارس به‌صورت زیر است:

 ۱. ارائه کارنامه‌های تأیید شده و رسمی سال‌های قبلی به مدرسه جدید همراه با مهر مدرسه و آموزش‌وپرورش منطقه

READ  راهنمای صدور تائیدیه تحصیلی

 ۲. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای دانش‌آموزان مقیم

 ۳. عدم وجود محدودیت برای داشتن تسلط بر روی زبان رسمی و بومی کشور کوبا

 ۴. ارائه اصل پاسپورت دانش‌آموز

 ۵. ارائه اصل و کپی شناسنامه دانش‌آموز

 ۶. گواهی اقامت

 ۷. ارائه تمامی مدارک هویتی والدین دانش‌آموز

 ۸. ارائه توصیه‌نامه از معلمین مدارس داخل ایران برای دانش‌آموز

مهلت ثبت نام مدرسه ایرانی در کوبا

باتوجه‌به اینکه مدارس ایرانی خارج از کشور هم‌زمان با سایر مدارس داخل کشور فعالیت خود را شروع می‌کنند، مهلت ثبت‌نام مدرسه ایرانی در کوبا نیز از اول تیرماه آغاز و باتوجه‌به قوانین مدرسه طی بازه اعلام شده خواهد بود.

 مدارس اینترنتی؛ خدمتی نوین از وزارت آموزش‌وپرورش

مدرسه ایرانی در کوبا

تأسیس مدارس اینترنتی یا آموزش از راه دور یکی دیگر از خدمات ارائه شده توسط آموزش‌وپرورش ایران به دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور و داخل کشور است. علل متعددی در ایجاد و ساخت چنین مدارسی تأثیرگذار بوده‌اند، از جمله عدم تسلط دانش‌آموزان به زبان بومی کشور مقصد، وجود محدودیت در تعداد مدرسه ایرانی در کوبا، بعد مسافتی و دور بودن مدرسه ایرانی در کوبا نسبت به موقعیت جغرافیایی و مکانی تعداد بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی موجب شد تا مدارس آموزش از راه دور باهدف پرورش و ایجاد امکان تحصیل برای فرزندان ایرانی تأسیس شوند.

 مدرسه اینترنتی ثمین یکی از مدارس آموزش از راه دور معتبر است که علاوه بر ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزانی ایرانی خارج از کشور، شرایط حضور و شرکت در کلاس‌های خود را برای دانش‌آموزان ایرانی داخل کشور نیز فراهم کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع مدارس، برگزاری کلاس‌های آنلاین و غیرحضوری در بستر فضای مجازی است که این امکان را به‌تمامی دانش‌آموزان برای ثبت‌نام ایجاد کرده است.

 یکی دیگر از علل پیاده‌سازی ایده احداث مدارس آموزش از راه دور، عدم تمکن مالی خانواده‌های ایرانی خارج از کشور برای پرداخت شهریه جهت حضور فرزند خود در مدارس غیردولتی یا بین‌المللی کشور مربوطه به علت عدم وجود مدرسه ایرانی است. ازاین‌رو والدین می‌توانند با خیال آسوده بدون نگرانی از رفت‌وآمد فرزند خود، از امکانات و خدمات مدارس اینترنتی مانند مدرسه آموزش از راه دور ثمین بهره‌مند شوند.

READ  راهنمای ورود به کلاس

 استفاده از مدارس اینترنتی و آموزش از راه دور دارای مزیت‌های متعددی مانند موارد زیر است:

  • دسترسی آسان
  • برگزاری کلاس‌های آنلاین و غیرحضوری
  • صرفه‌جویی در پرداخت هزینه‌های جانبی مانند رفت‌وآمد
  • امکان تحصیل برای تمامی دانش‌آموزان داخل و خارج از ایران
  • ارائه آموزش دروس بر اساس نظام آموزشی داخل کشور
  • استفاده از امکانات و تجهیزات کشورهای توسعه‌یافته در زمینه رشد و پرورش استعدادهای ایرانی

مزایای استفاده از مدرسه اینترنتی ثمین

مدرسه ایرانی در کوبا

مدرسه آموزش از راه دور ثمین در سال ۱۳۷۸ زیر نظر آموزش‌وپرورش راه‌اندازی شد تا خدمات آموزشی خود را به فرزندان ایران ارائه دهد. تلفیق شیوه‌های نوین آموزشی با استفاده از تجهیزات فناوری و دستگاه‌های متناسب با آخرین متد آموزشی روز دنیا در کنار آموزش دروس ایرانی به زبان فارسی به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت این مدرسه شناخته می‌شود که تمامی دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی تا متوسطه اول و دوم را پوشش می‌دهد.

 از جمله مزایای استفاده از مدرسه اینترنتی ثمین عبارت‌اند از:

  • برگزاری کلاس‌های آنلاین
  • ارائه پشتیبان آموزشی همراه با برنامه‌ریزی درسی به‌صورت انحصاری برای هر دانش‌آموز
  • ارائه بسته و منابع متعدد آموزشی
  • استفاده از امکانات فناوری مانند ارائه ویدئوهای آموزشی، فایل‌های متنی و تصویری
  • ارائه گزارش تحصیلی به دانش‌آموزان و والدین آن‌ها
  • برگزاری ارزشیابی‌های درسی همراه با نظارت مستمر آموزشی
  • اجرای کلاس‌های رفع اشکال
  • ارائه مشاوره تحصیلی فردی
  • اعطای مدرک تحصیلی معتبر و رسمی قابل‌ارائه در مدارس و دانشگاه‌های مطرح دنیا

سخن پایانی

تحصیل دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور از مهم‌ترین نگرانی‌های والدین آن‌ها به شمار می‌رود. باتوجه‌به رشد اقتصادی کشور کوبا، تعداد بسیاری از ایرانیان باهدف سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در این کشور اقدام به مهاجرت همراه با خانواده می‌کنند. آموزش‌وپرورش ایران برای برطرف‌کردن دغدغه این گروه از خانواده‌های ایرانی بابت تحصیل فرزندان خود، تأسیس مدرسه ایرانی در کوبا را اجرایی کرد تا دانش‌آموزان بتوانند تمامی دروس را به زبان فارسی فراگرفته و در نهایت با دریافت مدرک معتبر فارغ‌التحصیل شوند. وجود تعداد محدود این دست مدارس، درنظرگرفتن بعد مسافتی به محل سکونت برخی از ایرانیان و هزینه‌های پرداخت شهریه در مدارس غیرایرانی موجب شد تا مدارس آموزش از راه دور به‌منظور برگزاری کلاس‌های غیرحضوری و آنلاین برای ایرانیان تأسیس شوند. دسترسی آسان، آموزش فارسی دروس با تجهیزات و سیستم آموزشی مدارس برتر دنیا از ویژگی‌های اصلی این مدارس است. علاوه بر ایرانیان خارج از کشور، دانش‌آموزان ایرانی داخل کشور نیز می‌توانند از امکانات و خدمات این قبیل مدارس نیز بهره‌مند شوند.

پیام بگذارید

X