8مزایای منحصر به فرد مدرسه اینترنتی

در دهه‌ی گذشته، با رشد سریع فناوری و انتشار گسترده اینترنت، فرصت‌های جدیدی برای آموزش و یادگیری پدید آمده است. یکی از این فرصت‌ها، روند رو به رشد مدرسه آنلاین است که توسط دانش‌آموزان، والدین، و ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی بسیار پذیرفته شده است. در این مقاله، به بررسی مزایای مدرسه آنلاین می‌پردازیم و دلایلی را برای انتخاب مدرسه آنلاین به عنوان یک گزینه مناسب برای آینده آموزش مطرح می‌کنیم.

برای درک بهتر اهمیت و تأثیر مدرسه آنلاین، ابتدا به بررسی چالش‌هایی که سامانه‌های آموزش سنتی با آن مواجه هستند، پرداخته و سپس به مزایایی که مدرسه آنلاین ارائه می‌دهد، می‌پردازیم. از این رو، با همکاری والدین، معلمان، و دانش‌آموزان، می‌توانیم بهترین انتخاب را برای آینده آموزش بسازیم که این انتخاب، بدون شک، می‌تواند مدرسه آنلاین باشد.

 

مدرسه اینترنتی

 

چالش های سامانه آموزش سنتی

چالش‌هایی که سامانه‌های آموزش سنتی با آن مواجه هستند عبارتند از:

  • محدودیت‌های مکانی: محدودیت در دسترسی به آموزش برای دانش‌آموزانی که در مناطق دورافتاده یا مناطقی با زیرساخت ضعیف زندگی می‌کنند.
  • محدودیت‌های زمانی: ساعات مشخصی برای حضور در کلاس‌های حضوری با توجه به برنامه‌ی زمانی مدرسه که ممکن است با زمان برنامه‌های دیگر دانش‌آموزان تداخل داشته باشد.
  • بهره‌وری محدود: در یک کلاس حضوری، معلم ممکن است به دلیل تعداد بالای دانش‌آموزان یا محدودیت‌های فضایی، نتواند به هر دانش‌آموز به صورت فردی توجه کند.
  • تفاوت‌های فردی: دانش‌آموزان با سطوح مختلف توانمندی، سبک‌های یادگیری متفاوت و نیازهای آموزشی متفاوت در یک کلاس حضوری ممکن است دچار مشکل شوند.
  • محدودیت‌های مواد آموزشی: کتاب‌های درسی و منابع آموزشی در دسترس محدودیت‌هایی ممکن است باشند و به روزرسانی آنها ممکن است زمان‌بر باشد.
  • هزینه‌های مالی: برخی از خانواده‌ها ممکن است نتوانند هزینه‌های مربوط به تحصیل در یک مدرسه سنتی را تحمل کنند، از جمله هزینه‌های مربوط به شهریه، کتاب‌های درسی و لوازم تحصیلی.

محدودیت‌های اجتماعی: دانش‌آموزانی که با مشکلات اجتماعی مواجه هستند ممکن است در محیط کلاس حضوری دچار مشکل شوند و از یادگیری بهره‌مند نشوند.

این چالش‌ها نشان می‌دهند که سامانه‌های آموزش سنتی ممکن است نتوانند به بهترین شکل به نیازهای همه‌ی دانش‌آموزان پاسخ دهند.

مزایای مدرسه اینترنتی

مدرسه اینترنتی چیست؟

مدرسه اینترنتی ، همانطور که از اسمش هم مشخص است، مدرسه ایست که در محیطی مجازی، از راه دور و بر پایه تکنولوژی اینترنت و استفاده از دیگر فناوری های کمکی، فضایی را برای تحصیل دانش آموزان فراهم آورده است.

مانند مدرسه های سنتی یک مکان ساختمانی نیست، بلکه پلتفرمی مجازیست که تیمی مشتمل از معلمان، مربیان، پشتیبانان و یک سری هماهنگ کننده را دور هم گرد آورده تا نه تنها به آموزش و یادگیری دانش آموزان کمک بیشتری شود، بلکه روند آموزشی را نیز برای افراد تسهیل کند.این مدارس یا به صورت همزمان تدریس می کنند و استاد و دانشجو از طریق تصویر و صوت همزمان و زنده با هم در ارتباط هستند و یا نوع تعامل شان با هم به صورت غیر همزمان است.

READ  مدارس ایرانی خارج از کشور

به این صورت که معلم محتوای آموزشی و تکالیف دانش آموزان را بر روی پلتفرم مجازی و آنلاین مدرسه حتی سامانه ال ام اس بارگذاری می کند و دانش آموزان هر زمان که مساعد بودند، مطالب را بررسی کرده و در بازه زمانی تعیین شده، تکالیف خود را از طریق روش های غیر مستقیم (مثلاً بارگذاری در پلتفرم یا گروه واتس اپ) برای پشتیبان های آموزشی خود می فرستند.

چالش اصلی این نوع مدارس تمرکز دانش آموزان است. هر چه شاگرد سنش بیشتر باشد، مستقل تر فعالیت می کند اما هر چه سنش پایین تر باشد، مثلاً دانش آموزان دوران ابتدایی، جلب توجه آنها به مطالب درسی به مراتب سخت تر است و همکاری پیوسته والدین یا افراد درجه یک کودک را می طلبد.

مزایای مدارس مجازی

مزایای مدارس اینترنتی چیست؟

مدرسه اینترنتی مزایای بیشماری دارد، از جمله:

  1. کاهش هزینه ها

از لحاظ هزینه، مدرسه آنلاین هم برای دانش آموزان به صرفه تر است و هم برای معلمان. دلیلش هم این است که هزینه زیادی برای منابع آنلاین صرف نمی شود و دانش آموزان به تمام منابع آنلاین از طریق اینترنت و به رایگان دسترسی دارند، در نتیجه هزینه ثبت نام در مدرسه اینترنتی برایشان کمتر از مدرسه حضوری است. از طرف دیگر معلمان نیز محدودیت فضا برای پذیرش دانش آموزان بیشتر ندارند و می توانند افراد بیشتری را پذیرش کنند.

  1. دسترسی آسان

هر دانش آموز از هر نقطه ای از جهان که باشد و حتی روستاهای محروم و حومه نشین نیز می تواند در مدرسه اینترنتی شرکت کرده و از خدمات آن بهره مند گردد و لازم نیست که حتماً کیلومترها مسیر را طی کند تا خود را به این مدرسه برساند.

  1. منعطف بودن

کلاس های آنلاینِ غیر همزمان این امکان را برای دانش آموزانی که غیبت داشته اند یا آنانی که تمایل دارند مطالب کلاس را دوباره و دوباره مرور کنند، فراهم می کند تا از فایل هایِ ضبط شده ی کلاس که در پلتفرمِ مدرسه اینترنتی بارگذاری شده، استفاده کنند.

     4. توجه فردی

مدرسه اینترنتی فرصتی عالی است برای دانش آموزانی که از بهره هوشی بالاتری برخوردارند و سطح کلاس ها برای آنها مبتدی محسوب می شود. آنها مطالب کلاس را (در کلاس های غیر همزمان) با سرعت بیشتری مطالعه کرده و بعد از آن به سراغ تقویت مهارت های دیگرشان می روند

  1. حفظ سلامتی
READ  مدرسه ایرانی در عمان | مدرسه اینترنتی ثمین

مشکلاتی نظیر سرماخوردگی، کووید-۱۹ یا بیماری هایِ فیزیکی دیگر، مانعی برای یادگیری دانش آموزان نبوده و دانش آموزان به علت نبود تماس فیزیکی با دیگران می تواند به راحتی در کلاس ها شرکت کنند.

  1. تنوع در محتوا

امکان شرکت در دوره های جذاب و متنوعی که در محیط زندگی دانش آموز ارائه نمی شوند، برای دانش آموز وجود دارد. مدارس آنلاین معمولاً از محتواهای چندرسانه‌ای متنوعی استفاده می‌کنند که می‌تواند به یادگیری مفیدتر و متنوع‌تر کمک کند، از جمله ویدیوها، نرم‌افزارهای تعلیمی، و تمرین‌های تعاملی.

  1. امکانات همکاری و تعامل

مدارس آنلاین امکان همکاری و تعامل بیشتری بین دانش‌آموزان از طریق ابزارهای متنوعی مانند گروه‌های مطالعه آنلاین، پروژه‌های گروهی، و انجام تمرینات تعاملی را فراهم می‌کنند. مهارت های دانش آموزان در زمینه تحقیقات اینترنتی و سرچ های آنلاین افزایش افزایش چشمگیری پیدا می کند.

مواردی که در اینجا ذکر شدند، تنها چند مزیت کوچک از مدرسه اینترنتی بودند. البته معایبی هم دارند و اینطور نیست که از هر طرف به آن نگاه کنید فقط سود و منفعت باشد.

مثلاً اگر دانش آموزی به اینترنت یا دستگاه هوشمند دسترسی نداشته باشد، کلاس ها را از دست می دهد، مهارت تعاملی دانش آموزان به طور چشمگیری در مدرسه اینترنتی کاهش پیدا کرده و در جامعه واقعی سخت تر از معمول می توانند با هم ارتباط برقرار کنند، در خانه حواس پرتی بیشتر و سطح تمرکز بچه ها به مراتب پایین تر است و یا اینکه در موقع امتحان ها شرایط تقلب بیشتر برای شخص مهیاست، زیرا منابع آنلاین بیشتری در اختیار اوست و گاهاً کنترل این موارد برای معلمان بسیار دشوار است و مواردی دیگر از این دست. اما چیزی که بدیهی است، این است که کفه مزایای این ترازو سنگین تر از معایب آن است.

مزایای مدرسه آنلاین

 

چگونه مدرسه اینترنتی به توسعه تحصیلی کمک می‌کند؟

مدرسه آنلاین به توسعه تحصیلی به چندین روش کمک می‌کند:

  • دسترسی به منابع آموزشی متنوع: مدرسه آنلاین به دانش‌آموزان امکان دسترسی به منابع آموزشی متنوعی را فراهم می‌کند، از جمله ویدیوهای آموزشی، نرم‌افزارهای تعلیمی، کتاب‌های الکترونیکی و منابع آموزشی تعاملی که می‌تواند به یادگیری فعال و مؤثر کمک کند.
  • انعطاف‌پذیری زمانی: با امکان تعیین زمان یادگیری به صورت خودآگاه، دانش‌آموزان می‌توانند زمان خود را برای یادگیری مطابق با شرایط زندگی و سایر فعالیت‌هایشان تنظیم کنند، که این موجب افزایش میزان مشارکت و تمرکز آن‌ها در فرآیند یادگیری می‌شود.
  • توجه فردی: با استفاده از فناوری، معلمان می‌توانند به صورت فردی به هر دانش‌آموز توجه کنند و نیازهای آموزشی هر فرد را بررسی و پاسخ دهند، که این توجه فردی می‌تواند به توسعه تحصیلی دانش‌آموزان کمک کند.
  • تکنولوژی تعلیمی: مدارس آنلاین معمولاً از ابزارهای تعلیمی پیشرفته و متنوعی استفاده می‌کنند که به دانش‌آموزان کمک می‌کند مطالب را بهتر درک کنند و مهارت‌های لازم برای موفقیت در زندگی و حرفه‌ای خود را پیدا کنند.
  • تشویق به یادگیری مستقل: با ارائه منابع و ابزارهای آموزشی مناسب، مدارس آنلاین دانش‌آموزان را به یادگیری مستقل و مدیریت زمان تشویق می‌کنند، که این مهارت‌ها برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفه‌ای بسیار ارزشمند هستند.
READ  آیا دسترسی به مدرسه ایرانی در استرالیا برای همه دانش آموزان 12 دوره آسان است؟

به طور کلی، مدرسه آنلاین ابزارها و منابعی فراهم می‌کند که به دانش‌آموزان کمک می‌کند به صورت موثرتر و مؤثرتر یاد بگیرند و به توسعه تحصیلی خود ادامه دهند

مدرسه اینترنتی بین المللی ثمین ، به عنوان یک مرکز آموزشی پیشرو در زمینه آموزش های مجازی، معروف ترین و مطرح ترین مدرسه اینترنتی ایران است که به دانش آموزان مقاطع مختلف، از دبستان گرفته تا پیش دانشگاهی، مطابق با چارت های آموزش و پرورشِ ایران و طبق استانداردهای آموزشی بین الملل به بحث تعلیم و تربیتِ دانش آموزان ایرانی کمک می کند.

مزیت این مدرسه، نسبت به مدارسِ مجازی دیگر بین المللی بودن آن است. هر دانش آموزی که نیاز به مدارک معتبرِ آموزش و پرورشِ ایران داشته باشد، در تمامی مقاطع، هر کجای دنیا که باشد می تواند در این کلاس ها شرکت کرده و مانند تمام افرادی که در ایران تحصیل کرده اند، مدارک تحصیلی معتبر خود را دریافت نماید.

این مدرسه دغدغه اکثر والدینی که فرزندانشان در ایران نیستند، اما تمایل دارند تا مدارک تحصیلی ایران را دریافت کنند، از بین برده است.

مواردی که در اینجا ذکر شدند، تنها چند مزیت کوچک از مدرسه اینترنتی بودند. البته معایبی هم دارند و اینطور نیست که از هر طرف به آن نگاه کنید فقط سود و منفعت باشد.

مثلاً اگر دانش آموزی به اینترنت یا دستگاه هوشمند دسترسی نداشته باشد، کلاس ها را از دست می دهد، مهارت تعاملی دانش آموزان به طور چشمگیری در مدرسه اینترنتی کاهش پیدا کرده و در جامعه واقعی سخت تر از معمول می توانند با هم ارتباط برقرار کنند، در خانه حواس پرتی بیشتر و سطح تمرکز بچه ها به مراتب پایین تر است و یا اینکه در موقع امتحان ها شرایط تقلب بیشتر برای شخص مهیاست، زیرا منابع آنلاین بیشتری در اختیار اوست و گاهاً کنترل این موارد برای معلمان بسیار دشوار است و مواردی دیگر از این دست. اما چیزی که بدیهی است، این است که کفه مزایای این ترازو سنگین تر از معایب آن است.

 

راه های ارتباطی

پیام بگذارید

X