مدارس فارسی زبان در ترکیه

ایران و ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه

ترکیه
تحصیل در مدارس ترکیه

سیستم آموزش و پرورش هر کشوری بر اساس قوانین منحصر به فرد آن کشور طراحی شده و روند ارزیابی آنها نیز از یکدیگر متفاوت است. سیستم آموزشی هر کشوری محاسن و معایب خود را دارد و نمی توان یک قضاوت کلی در مورد آنها کرد. در این مقاله قصد داریم مدارس فارسی زبان در ترکیه را با هم بررسی کنیم و بیشتر در مورد سیستم های آموزشی این دو کشور اطلاعات کسب کنیم. پس با ما همراه باشید.

سیستم آموزشی مدارس ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه
سیستم آموزشی ترکیه

درست مثل مدارس ایران که دوره تحصیل اجباری اش برای هر دانش آموز از ابتدایی تا مقطع دوازدهم یا همان پیش دانشگاهی سابق 12 سال است، در ترکیه هم یک سیستم تحصیل اجباریِ 12 ساله برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است. با این تفاوت که دوره ابتدایی 4 سال، دوره راهنمایی 4 سال و دوره ی متوسطه نیز 4 ساله می باشد.

دوره متوسطه با توجه به رشته های تحصیلی متفاوت به شاخه های گوناگون تقسیم شده و فرد پس از کسب مدرک دیپلم مجاز است در آزمون ورودی دانشگاه ثبت نام کرده و شانس و توانایی خود را بسنجد. البته برای کودکان رده سنی 3 تا 5 سال نیز دوره پیش دبستانی به صورت اختیاری وجود دارد تا به سنجش و پرورش قدرت ذهنی و حسی کودک بپردازند.

انواع مدارس ترکیه

مدارس دولتی و خصوصی ترکیه

مدارس فارسی زبان در ترکیه
مدارس دولتی ترکیه

مدارس فارسی زبان در ترکیه به طور کلی به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. البته مدارس بین المللی و فارسی زبان هم در این کشور وجود دارند که در ادامه به توضیح آنها نیز می پردازیم. شاید پیش زمینه ذهنی تان در مورد مدارس دولتی، کیفیت آموزشی پایین آنها باشد، اما در مورد ترکیه اشتباه می کنید.

READ  تحصیل در مدارس ایرانی در اروپا

مدارس دولتی ترکیه از کیفیت آموزشی بسیار خوب و قابل قبولی برخوردارند و تمامی مقاطع ابتدایی تا متوسطه در آن، هم برای مردم ترکیه و هم برای تمامی مهاجران خارجیِ این کشور کاملاً رایگان است. به دلیل رایگان بودن، تقاضا برای این نوع مدارس ترکیه خیلی بالاست و بسیار زودتر از موعد ثبت نام باید پیگیر آن باشید.

در مقابل مدارس دولتی، مدارس خصوصی وجود دارند که در مقابل خدمات آموزشی که به دانش آموزان ارائه می دهند، شهریه ای را دریافت می کنند. ساعات درسی این مدارس از مدارس دولتی بیشتر بوده و کلاس های متنوع تری مثل موسیقی، شنا و دیگر رشته های جالب را در خود دارند.

زبان هر دو نوع مدرسه ها، زبان رسمی کشور ترکیه یعنی ترکی استانبولی است و بچه ها برای زبان دوم خود مجازند زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی یا اسپانیایی را برگزینند. هم مدارس دولتی و هم مدارس خصوصی زیر نظر آموزش و پرورش ترکیه بوده و بر اساس استانداردهای آن به بچه ها آموزش میدهد.

در ایران نیز با دو نوع مدرسه دولتی و غیر دولتی (غیر انتفاعی) مواجهیم که تفاوتشان در میزان شهریه و تنوع دروس است. مثلاً مدارس غیر انتفاعی به جزئیات تحصیلی دانش آموزان چون رشته های زبان، هنر و ورزش بیشتر اهمیت می دهد و امکانات آموزشی به روزتری را برای آنها در نظر گرفته اند و همچنین بیشتر روی مهارتهای درسی دانش آموزان کار می کند.

مدارس بین المللی در دو شهر آنکارا و استانبول

مدارس فارسی زبان در ترکیه
مدارس بین المللی برای دانش آموزان انگلیسی زبان مناسب است.

مدارس بین المللی ترکیه، مدارسی هستند که بر اساس استانداردهای بین المللی و به زبان انگلیسی به دانش آموزان تدریس می کنند. این نوع مدارس ترکیه در بین مهاجران و فرزندانِ کارمندان سفارتخانه ها که یادگیری زبان ترکی برایشان مشکل است، بسیار محبوبیت دارد.

READ  بررسی چالش های پیش روی مهاجران برزیل

در دو شهر استانبول و آنکارا وجود دارند، تقاضا برای آنها بسیار بالا ولی پذیرش در آنها محدود می باشد. همچنین شهریه آنها هم بسیار بالاست و در اکثر موارد به دلار آمریکا حساب می شود.

مدارس فارسی زبان در دو شهر آنکارا و استانبول

مدارس فارسی زبان در ترکیه برای دانش آموزان فارسی زبانی که در کشور ترکیه تحصیل می کنند و می خواهند به زبان فارسی و بر اساس سیستم آموزشی ایران و ماژول های درسیِ آموزش و پرورش داخلی تدریس کنند، مناسب است. این نوع مدارس در دو شهر آنکارا و استانبول وجود دارند.

اگر مقیم استانبول باشید اما در یکی از این دو شهر زندگی نکنید و یا فاصله تان تا این مدارس در شهر زیاد باشد، دسترسی به آنها با سختی زیادی برای خودتان و یا فرزندانتان میسر می شود. در اینگونه موارد عقلانی ترین راه، ثبت نام در مدارس اینترنتی بین المللی فارسی زبان است تا دشواری مسیر و هزینه را بر خود هموار کنید.

شهریه مدارس خصوصی و بین المللی در ترکیه بسیار بالاست و به علت تقاضا بالا، ثبت نام در آن ها نیازمند وقت و حوصله زیادی از طرف متقاضی است و برای ثبت نام در مدارس دولتی و خصوصی تسلط کافی متقاضیان به زبان ترکی استانبولی واجب و ضروریست.

دنکلیک (مدرک معادل سازی)

اگر به ترکیه مهاجرت کرده اید و بین مدارس اینترنتی یا حضوری مدارس فارسی زبان در ترکیه و مدارس معمولی ترکیه مجاب شده اید که فرزندانتان را به مدارس فارسی زبان در ترکیه بفرستید، لازم است دنکلیک برای آنها گرفته شود. دنکلیک در واقع مدرک معادل مقطع و سال تحصیلی دانش آموزان در کشور مبدا است که تایید می کند، دانش آموزان در کشور خودشان تا چه مقطعی درس خوانده اند.

READ  با چالش های ثبت نام در مدرسه ایرانی در دانمارک بیشتر آشنا شوید!

برای اینکار مدارک آخرین مقطع تحصیلی را به زبان ترکی ترجمه کرده و با در دست داشتن مدارک معتبر شناسایی فرد به نزدیک ترین اداره آموزش محل مراجعه کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن مدرک معادل سازی (دنکلیک) را دریافت کنید.

کلام آخر

مدارس فارسی زبان در ترکیه از بسیاری جهات به همدیگر شبیه اند و هر دو از سطح آموزشی خوبی برخوردارند. انتخاب اینکه فرزندانتان به مدارس فارسی زبان بروند یا ترک زبان، انتخابی است کاملاً شخصی. برای ورود به مدارس ترکیه پیش نیازهایی لازم است که باید زمان مشخصی را برای آنها صرف کنید. از جمله یادگیری زبان ترکی استانبولی به صورت آکادمیک.

اگر دانش آموز به مهارت کافی در این زبان نرسد، مسلماً مطالب درسی را درست متوجه نشده و امکان افت تحصیلی برای وی وجود دارد.

مدرسه اینترنتی بین المللی ثمین، مدرسه مجازی ایست که با هدف آموزشِ دانش آموزان ایرانی در سراسر جهان تاسیس شده است. این مدرسه با تکیه بر جدیدترین متدهای آموزشی، با معلمانی مجرب و صمیمی، سعی دارد تا بهترین و با کیفیت ترین خدمات آموزشی را به دانش آموزان فارسی زبان داخلی و خارجی ارائه دهد.

آموزش در این مدرسه بر پایه استانداردهای بین المللی صورت گرفته و مدارک معتبر از آموزش و پرورش ایران به دانش آموزان اعطا می گردد. این مدرسه، نه تنها مناسب دانش آموزان داخل ایران است که تمایل به شرکت در یک مدرسه عالی را دارند و فاصله مکانی آنها از مدارس خوب دور می باشد، بلکه مناسب تمام خانواده هایی است که در ترکیه و یا کشورهای دیگر مقیم اند اما تمایل دارند فرزندانشان تحصیلات ایران را داشته باشند.

دانش آموزانِ تمامی مقاطع، از مقطع ابتدایی گرفته تا مقطع دوازدهم (همان پیش دانشگاهی سابق) مجاز به شرکت در این مدرسه می باشند و هیچ محدودیت سنی برای آنها مطرح نیست. کافی است برای اطلاعات بیشتر با مشاوران حرفه ای این مدرسه بین المللی صحبت کنید تا راهنمایی های لازم را برای شخص شما انجام دهند.

راه های ارتباطی

8 نظرات

  • معصومه زمان پرور

    19 فروردین 1401 - 2:55 ب.ظ

    سلا دخترم باید بره کلاس دهم ولی بخاطر مهاجرت امسال نتونست بره میخواستم شرایط و شهریه و طریق ثبت نام رو بپرسم

    • admin

      13 تیر 1401 - 3:58 ب.ظ

      با شماره زیر در واتس آپ تماس حاصل بفرمایید
      ۹۸۹۰۵۹۷۱۶۹۹۷+
      توضیحات خدمات ما به شما داده میشود

  • محیا

    1 تیر 1401 - 6:14 ب.ظ

    چقدر خوب که مدرسه شما رو به من معرفی کردند.

    • admin

      13 تیر 1401 - 3:51 ب.ظ

      ما هم از این اتفاق خوش حالیم

  • رضا

    1 تیر 1401 - 6:32 ب.ظ

    چه موضوع جالب و مهمی ممنون از سایت خوبتون

    • admin

      13 تیر 1401 - 3:50 ب.ظ

      ممنون از توجه شما

  • جواد

    3 تیر 1401 - 11:00 ب.ظ

    عالی بود

    • admin

      13 تیر 1401 - 3:49 ب.ظ

      ممنون از شما

پیام بگذارید

X