تفاوت مدارس ایران و اروپا

تفاوت مدارس ایران و اروپا

تفاوت مدارس ایران و اروپا در این است که هر کدام از ساختار متفاوت آموزشی استفاده می‌کنند که بر اساس سیاست‌های داخلی، برنامه و اهداف کشور برنامه‌ریزی می‌شود.

تحصیلات و بهره‌مندی از آموزش مناسب از جمله مواردی هستند که نقش مؤثری در سرنوشت و شکل‌گیری شخصیت افراد را ایفا می‌کنند. کشور‌های مختلف جهان از جمله ایران از ساختار متفاوت آموزشی استفاده می‌کنند که بر اساس سیاست‌های داخلی، برنامه و اهداف کشور برنامه‌ریزی می‌شود. از این رو موجب ایجاد تفاوت‌های آموزشی شده و همین امر تأثیر به سزایی را در کسب موفقیت و بهبود زندگی فردی و اجتماعی افراد می‌گذارد.

تفاوت مدارس ایران و اروپا

دلایل اهمیت آموزش و پرورش

دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان و سرمایه‌های یک کشور شناخته می‌شوند. به همین علت آموزش و پرورش آن‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد شد. از این رو سازمان آموزش و پرورش از جمله مهم‌ترین سازمان‌های داخلی هر کشور به حساب می‌آید. کودک در سنین رشد خود و در مراکز آموزشی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی و زندگی خود را ارتقا دهد.

علاوه بر این اجرای فعالیت‌های مؤثر با هدف رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان به منظور دستیابی به آینده‌ای درخشان از اهداف اصلی آموزش و پرورش در هر کشور به شمار می‌رود. با بررسی تفاوت‌های موجود بین سیستم آموزشی داخلی ایران با سایر کشور‌های اروپایی می‌توانید علاوه بر انتخاب بهترین نوع آموزش برای فرزند خود، اطلاعات کافی را درباره مزایا و معایب آن به دست‌آورید. هرچند به جرات می‌توان گفت تعداد بسیاری از مدارس داخلی و درجه یک، دانش‌آموزان را مطابق با قوانین موجود در کشور‌های برتر و پیشرفته دنیا تربیت و آموزش می‌دهند که این امر قابل ستایش خواهد بود.

مقایسه نظام آموزشی ایران و اروپا

بحث آموزش و پرورش یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که قصد مهاجرت به کشور‌های اروپایی به همراه خانواده را دارند. از این رو بررسی تفاوت‌های موجود بین نظام آموزشی داخل کشور با سایر کشور‌ها در قاره سبز اروپا می‌تواند نقش مؤثری در انتخاب مدرسه مناسب را به همراه داشته باشد.

همه افراد مهاجرت را با هدف بهبود اوضاع زندگی، ارتقا و رشد آینده فرزندان و خود انتخاب می‌کنند. تحصیلات به عنوان یکی از فاکتور‌های مؤثر در کسب موفقیت و هم چنین ایجاد تغییرات سازنده در طول زندگی شناخته می‌شود. از این رو داشتن اطلاعات کافی درباره تفاوت‌های موجود بین ساختار نظام آموزشی دو کشور می‌تواند تأثیر به سزایی در تصمیم‌گیری نهایی والدین و حتی خود فرد داشته باشد.

همان طور که گفته شد، آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی جامعه و نظام شناخته می‌شود که می‌تواند آینده خود را با پرورش و رشد فرزندان توانمند تغییر دهد. از آنجایی که نظام آموزش و پرورش ایران دارای نقایص بسیاری است می‌توان با ایجاد تغییرات سازنده، آن را در جهت رشد و پیشرفت کشور به کار برد.

READ   مدرسه ایرانی در ازمیر ترکیه

طی سال‌های اخیر سازمان آموزشی ایران پس از گذراندن دوران ناکارآمدی نظام‌های آموزشی مختلف تمام تلاش خود را کرد تا با استفاده از راهبرد‌ها و راهکار‌های نوین آموزشی، به کارگیری فناوری در ابعاد مختلف، همسو‌سازی تولیدات نظام آموزشی با بازار کار داخلی و… تغییراتی هرچند کوچک را اعمال و آن‌ها را اجرایی نماید. این در حالی است که قاره اروپا به عنوان مجموعه‌ای از کامل‌ترین و متنوع‌ترین نظام‌های آموزشی در کل دنیا شناخته می‌شود.

از جمله دلایل پیشرفت و رشد نظام آموزشی در قاره سبز که می‌توان آن را در مدارس اروپا نیز مشاهده کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 1-حضور تعداد بسیاری از کشور‌های توسعه یافته در قاره اروپا مانند آلمان، فرانسه و انگلستان
  • 2-وجود سوابق طولانی مدت علمی و آموزشی و قدمت فرهنگی در هر یک از کشور‌های اروپایی
  • 3-پذیرفتن نقش مؤثر آموزش و پرورش در رشد و توسعه کشور
  • 4-ایجاد سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه پیشرفت آموزش
  • 5-شناسایی و به کارگیری تمامی منابع و ظرفیت‌های موجود در کشور برای بحث آموزش
  • 6-داشتن برنامه‌ریزی و دید به آینده
  • 7-برخورداری از ساختار مناسب مدیریتی در نظام آموزشی
  • 8-استفاده از مشارکت‌های مردمی به شیوه مؤثر
  • 9-بهره‌مندی از فناوری پیشرفته در چهارچوب برنامه آموزش مدون

نکته مهم در بررسی نظام آموزشی قاره اروپا، عدم برخورداری یکسان تمامی کشور‌ها از میزان کارآمدی در اثر عوامل گفته شده است که باعث شده کشور‌های اروپایی در سطوح مختلفی تحصیلاتی و علمی قرار گیرند. با توجه به این موضوع کشور‌هایی مانند آلمان، انگلیس، فنلاند، اسکاندیناوی و… از بهترین و شاخص‌ترین نمونه‌های آموزش و پرورش کارآمد به شمار ‌می‌روند.

بررسی نظام آموزشی قاره اروپا

تفاوت مدارس ایران و اروپا

آموزش در کشور‌های مختلف از سنین پایه آغاز می‌شود. توجه به داشتن آموزش صحیح از سنین کودکی در بسیاری از کشور‌های اروپایی قابل مشاهده است. با علم به اینکه آموزش در مقاطع پایین‌تر برای کودکان باید آسان‌تر از بزرگسالان باشد، مسئولان کشور‌ها با یک برنامه‌ریزی آگاهانه کمک می‌کنند تا آموزش‌ها از کودکی آغاز و متناسب با سیاست‌های پرورشی و آموزشی در هر مقطع تحصیلی پیش برده شود.

در اروپا، سیستم آموزشی حاکم در مدارس به صورت زیر عنوان می‌شود:

۱. آموزش پایه

در تعداد کمی از کشور‌های اروپایی حدود ۷ درصد مانند آلبانی، لهستان و… تنها شامل مقطع ابتدایی می‌شود، این در حالی است که در اکثر کشور‌ها حدود ۸۸ درصد، آموزش پایه علاوه بر مقطع ابتدایی، دوره مقدماتی متوسطه را نیز شامل می‌شود. کشور‌هایی مانند آلمان، انگلیس، هلند و… از این دست کشور‌ها هستند. در سایر کشور‌ها که همان ۵ درصد باقیمانده هستند، آموزش از پایه صورت نخواهد گرفت.

READ  مدارس ایرانی در عراق و ویژگی های مدرسه مجازی

با توجه به وجود تغییرات نظام‌های آموزشی متفاوت در کشور‌های اروپایی میتوان به عنوان مثال به کشور هلند با ۱۳ سال آموزش مقطع پایه و آلمان، بلژیک و… به مدت ۱۲ سال اشاره کرد. در این میان سایر کشور‌ها مانند رومانی، اسلوانی، بلغارستان و… با مدت زمان ۸ سال برای تحصیل در مقطع پایه به عنوان کشور‌های دارای کوتاه‌ترین مدت زمان شناخته می‌شوند.

۲. سن پذیرش پیش دبستانی

کودکان در دو رده سنی ۲ و ۵ سال در کشور‌های اروپایی برای ورود به پیش دبستانی آماده می‌شوند. کشور‌هایی مانند فرانسه، اسپانیا، ایسلند و… آموزش پیش دبستانی خود را از سن ۲ سالگی آغاز می‌کنند. این در حالی است که در سایر کشور‌ها مانند سوئیس کودکان ۵ ساله می‌توانند وارد مقطع پیش دبستانی شوند. نکته قابل توجه این است که در تعداد بسیاری از کشور‌های اروپایی سن ۳ سالگی برای ورود به پیش دبستانی ملاک است.

۳. ابتدایی

یکی از مواردی که می‌تواند تعجب همگان را برانگیزد، سن ورود کودکان به مقطع ابتدایی در کشور جبل الطارق به سن ۴ سالگی است که به عنوان پایین‌ترین رده سنی ورود به ابتدایی در جهان شناخته می‌شود. علاوه بر این کودکان در کشور‌هایی مانند لهستان و مقدونیه به مدت ۱۴ سال در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بوده و عنوان مسن‌ترین دانش‌آموزان را در این پایه را به خود اختصاص داده‌اند.

تفاوت مدارس ایران و اروپا

از جمله آمار عجیب دیگر نظام آموزشی در اروپا در مقطع ابتدایی به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشور آلبانی، مقدونیه و جبل الطارق با طولانی‌ترین مقطع ابتدایی به مدت ۸ سال
  • کشور روسیه فدرال با کوتاه‌ترین مقطع ابتدایی موجود در جهان به مدت ۳ سال

۴. آموزش متوسطه

در حالت کلی دسته‌بندی مقاطع اصلی آموزش در کشور‌های مختلف شامل دو بخش ابتدایی و متوسطه است. در تعداد کمی از کشور‌های اروپایی مانند آلبانی، لهستان و مقدونیه، نظام آموزشی به دو دسته ابتدایی به مدت ۸ سال و متوسطه به مدت ۴ سال تقسیم‌بندی می‌شود. در حالی که در اکثر کشور‌های اروپایی که ۸۶ درصد قاره اروپا را شامل می‌شوند، نظام آموزشی متوسطه به دو بخش مجزا و کوچک‌تر تقسیم شده و از این رو کودکان و نوجوانان به ترتیب سه مقطع ابتدایی، مقدماتی متوسطه و تکمیلی متوسطه را می‌گذرانند.

در این میان رتبه‌هایی که برخی کشور‌ها در مدت زمان اجرای دوره متوسطه را از آن خود کرده‌اند عبارتند از:

  • کشور آلبانی، مقدونیه و لهستان به عنوان کوتاه‌ترین زمان مقطع متوسطه به طول ۴ سال
  • کشور آلمان با طولانی‌ترین مقطع متوسطه در اروپا و جهان به مدت ۹ سال
  • طولانی‌ترین کشور‌های دارای مقطع مقدماتی متوسطه به ترتیب آلمان با ۶ سال و لتونی، لیتوانی، روسیه فدرال با ۵ سال
  • کوتاه‌ترین مدت زمان دوره مقدماتی متوسطه به طول ۲ سال در کشور‌های اسپانیا، استونی، بلژیک و…
  • کشور مالت و سن مارینو با ۵ سال آموزش مقطع تکمیلی متوسطه به عنوان طولانی‌ترین
  • کشور‌های اوکراین، روسیه سفید، ایرلند با ۲ سال دوره آموزش تکمیلی متوسطه به عنوان کوتاه‌ترین
READ  8مزایای منحصر به فرد مدرسه اینترنتی

بررسی نظام آموزشی ایران

ساختار نظام آموزشی کشورمان ایران در طی سال‌های متمادی دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. از سیستم نظام آموزشی ۶-۳-۳ گرفته تا نظام سالی واحدی و ترمی واحدی که همه آن‌ها در نهایت منجر به برقراری و به کارگیری سیستم ۶-۳-۳ کنونی شده است.

کودکان از سن ۵ سالگی وارد دوره پیش دبستانی شده و با گذراندن این مقطع در دو دوره مجزا، آمادگی ورود به مقطع ابتدایی را پیدا می‌کنند. دانش‌آموز در مقطع ابتدایی پس از ۶ سال وارد مقطع مقدماتی متوسطه شده و با سپری کردن ۳ سال تحصیلی وارد دوره تکمیلی متوسطه به مدت ۳ سال می‌شود تا در نهایت برای ورود به دانشگاه و تحصیلات تکمیلی آماده شود.

مدرسه‌ای متفاوت با رویکرد اروپایی در ایران!!

شاید شما هم با خواندن این مقاله و آشنا شدن با نظام آموزشی مدارس اروپایی بخواهید که فرزند خود را برای ادامه تحصیل به یکی از مراکز آموزشی اروپایی یا ایرانی واقع در خارج از کشور بفرستید اما در حال حاضر امکان مهاجرت یا ثبت نام در مدارس ایرانی در اروپا را ندارید. همراه با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن به کارگیری فناوری روز دنیا، مدارس اینترنتی به وجود آمدند. این‌گونه مدارس امکانی را برای فراگیر فراهم کرده‌اند که بتواند از بستر فضای مجازی، آموزش‌های لازم را بر اساس نظام درسی نوین روز دنیا یاد گرفته و در جهت ارتقا خود استفاده کند.

تفاوت مدارس ایران و اروپا

مدرسه اینترنتی ثمین یکی از این دست مدارس ایرانی است که با بهره‌مندی از نیرو‌های متخصص و مجرب، شرایطی را فراهم کرده تا دانش‌آموزان داخل کشور یا ساکن در خارج از کشور بتوانند از امکانات آموزش غیرحضوری به بهترین نحو بهره‌مند شوند. مدرسه اینترنتی ثمین زیر نظر مقررات مدارس اینترنتی ایران فعالیت خود را از طریق سایت www.iranischool.com در جهت رشد و ارتقا سطح تحصیلات آینده‌سازان آغاز نموده است.

سخن پایانی

آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی هر نظام بر اساس سیاست‌ها داخلی کشور برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. این فرایند با توجه به ایجاد تغییرات سازنده برای اینده کشور همراه با تحصیل و آموزش فرزندان انجام خواهد شد. از این رو نوع نظام آموزشی کارآمد و اجرایی کردن آن در مدارس مختلف کمک می‌کند تا به این مهم دست پیدا کنید. افراد بسیاری به علل مختلف تحصیل فرزندان خود در مدارس ایران و اروپا را مورد قیاس قرار می‌دهند تا آینده شغلی و تحصیلی فرزندان خود را تضمین کنند. متفاوت بودن ساختار‌های نظام آموزشی یکی از موارد تأثیرگذار در بروز اختلاف بین مدارس است که توجه به آن‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

راه های ارتباطی

9 نظرات

  • دنیا

    5 تیر 1402 - 3:02 ب.ظ

    بسیار عالی

    • admin

      6 تیر 1402 - 12:37 ق.ظ

      ممنون از شما

  • Sahar

    6 تیر 1402 - 9:39 ق.ظ

    تفاوت مقطع ابتدایی آلبانی و روسیه چقدر زیاده…😯
    تو ایران به نظرم ۶ سال خیلی خوب و مناسبه👌🏻

  • سحر

    6 تیر 1402 - 9:42 ق.ظ

    تفاوت مقطع ابتدایی آلبانی و روسیه چقدر زیاده…😯
    تو ایران به نظرم ۶ سال خیلی خوب و مناسبه👌🏻

  • کریستوفر

    14 تیر 1402 - 1:48 ب.ظ

    سلام. چطور میتونم ثبت نام کنم؟

    • admin

      15 تیر 1402 - 2:13 ب.ظ

      با شماره واتساپی ۹۸۹۰۵۹۷۱۶۹۹۷+ تماس بگیرید

  • bahar

    18 تیر 1402 - 3:42 ب.ظ

    مطلب فوق العاده ای بود.

    • admin

      20 تیر 1402 - 12:13 ق.ظ

      ممنون از شما
      نظرتون درباره تفاوت مدارس ایران و اروپا چی بود؟

پیام بگذارید

X