مدارس از راه دور چیست ؟!

مدارس از راه دور

به مدارسی که به صورت غیر حضوری در آن‌ها آموزش‌ ها به دانش آموزان داده می شود ، مدارس از راه دور گفته می شود . به عبارتی دیگر آموزش از راه دور به عنوان آموزش بین معلم و دانش آموزان تعریف می شود. زمانی که آنها با فاصله فیزیکی از هم جدا شده و ارتباط بین آنها از طریق یک یا چند رسانه اجتماعی انجام می شود . در ادامه قصد داریم که شما را با ویژگی ها و مزایای آموزش از راه دور آشنا سازیم، پس با ما همراه شوید.  

منظور از مدارس از راه دور

در رابطه با مدارس از راه دور بهتر است بدانید که در این نوع مدارس کلاس هایی برگذار می شود که محتواهای آموزشی به صورت آنلاین و مجازی از طریق اینترنت صورت می پذیرد. همچنین بنا به درخواست و شرایط فردی، دانش آموزان می توانند به صورت نیمه حضوری و غیر حضوری نیز در این مدارس حضور داشته باشند. دانش آموزانی که سن آنان بالای ۱۸ سال است و به دلایلی نتوانسته اند تحصیلات خود را ادامه بدهند، مناسب ترین گزینه برای این افراد حضور در مدارس از راه دور می باشد.  

تفاوت های اصلی مدارس از راه دور و مدارس حضوری

از تفاوت های اصلی بین مدارس از راه دور و مدارس حضوری می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • مدارس از راه دور نسبت به مدارس حضوری هزینه های کمتری دارد. چرا که در مدارس حضوری نیاز است که برای فراهم نمودن امکانات تحصیل حضوری، هزینه های بیشتری را متحمل شوید. 
  • در مدارس از راه دور، ارتباط با اساتید از طریق ابزارهای مختلفی همچون ویدیو کنفرانس و چت انجام می شود. به همین دلیل ارتباط با اساتید بسیار راحت تر است. این در حالیست که در مدارس حضوری به سختی می توان با اساتید ارتباط گرفت. 
  • همانطور که می دانید در مدارس حضوری دانش آموزان باید بر اساس زمان بندی مدرسه، در کلاس های درس حضور داشته باشند. اما در مدارس از راه دور دانش آموزان با توجه به زمان بندی شرایط خود می توانند در کلاس ها حضور داشته باشند. 
  • اما از مهم ترین و بارزترین تفاوت این دو نوع مدرسه این است که در مدارس از راه دور، آموزش ها به صورت آنلاین و از طریق اینترنت ارائه می شود. در حالی که در مدارس حضوری دانش آموزان باید در محل مدرسه به صورت فیزیکی حضور داشته باشند. 
READ  بررسی چالش های پیش روی مهاجران برزیل

تفاوت مدارس از راه دور و حضوری

مهم ترین اهداف مدارس از راه دور

در ادامه قصد داریم که شما را با مهم ترین اهداف مدارس از راه دور آشنا سازیم که شامل موارد زیر می باشد: 

  1. فراهم کردن فرصت مجدد تحصیل
  2. پرورش نیروی انسانی کارآمد
  3. فراهم کردن بستری برای ادامه تحصیل 
  4. ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان  

انواع روش های آموزش در مدارس آنلاین

  • آموزش از راه دور به وسیله کامپیوتر  

در این روش تمامی اطلاعات به صورت مستقیم و یا تصویری انجام می شود. بد نیست بدانید که در  روش آموزش از راه دور به وسیله کامپیوتر بیشتر برای دروس تئوری کاملاً مناسب و مقرون به صرفه می باشد.  

  • آموزش از راه دور به وسیله ی اینترنت  

از دیگر روش هایی که بیشتر از همه مورد توجه دانش آموزان و معلمان قرار گرفته است آموزش از راه دور به وسیله اینترنت می باشد. چرا که اینترنت این قابلیت را دارد که امکاناتی همچون صدا و تصویر مناسب، متن و گرافیک بالا را در اختیار کاربران خود قرار دهد. همچنین شما با استفاده از این روش امکان برقراری ارتباط دو طرفه را بین دانش آموز و معلم را خواهید داشت.  

  • آموزش از طریق پست الکترونیک  

دانش آموزان از طریق آموزش از طریق پست الکترونیک می توانند به وسیله صفحات وب به ارسال و دریافت جزوات آموزشی بپردازند. 

مزایای تحصیل در مدارس آموزش از راه دور

حتما از خودتان می پرسید که تحصیل از راه دور چه مزایایی دارد و چرا نیاز است که با توجه به شرایطی که دارم در این مدارس ثبت نام کنم؟ باید بگوییم که مدارس از راه دور مناسب افرادی است که همراه با تحصیل قصد دارند شغل خود‌ نیز داشته باشند. چرا که شما با آموزش از راه دور می توانید در هر ساعتی از شبانه روز یا حتی در تعطیلات به آموزش بپردازید. همچنین افرادی که می خواهند در زمان خود صرفه جویی کنند، مناسب ترین گزینه تحصیل در  مدارس از راه دور می باشد.  

READ  مدرسه ایرانی در دبی

از دیگر مزایای مدارس از راه دور این است که فرد در هر زمان و در هر مکانی می تواند به تحصیل بپردازد. جالب است بدانید که از طرفی به شما این امکان را می دهد که تکرار و توضیح چندین باره مباحث درسی را نیز داشته باشید. از دیگر مزایای مدارس از راه دور می توان به گزینه های زیر اشاره نمود: 

  • دانش آموزان و دانشجویان به آسانی می توانند در هر کجا که باشند با استفاده از اینترنت و دستگاه های مختلف به محتوای آموزشی خود دسترسی داشته باشند. 
  • همچنین شما می توانید زمان آموزش خود را بدون هیچ گونه استرسی بر اساس برنامه های شخصی خود تنظیم نموده و به صورت آنلاین آموزش ها را ببینید. 
  • همانطور که می دانید با آموزش از راه دور دیگر نیازی به حضور فیزیکی در آموزشگاه ها و مدارس ندارید. به همین دلیل با حضور در مدارس از راه دور، صرفه جویی در وقت و هزینه حمل و نقل را برای دانش آموزان و خانواده ها به دنبال دارد. 

مدرسه از راه دور

ثبت نام در مدارس از راه دور چه شرایطی دارد ؟!

در ادامه این مقاله نیاز است که شما با شرایط و قوانین مدارس از راه دور آشنا شوید که شامل موارد زیر می باشد: 

  • حداقل سن مجاز برای ثبت نام در مدارس از راه دور، ۱۸ سال و برای بزرگسالان و ایثارگران ۱۷ سال تمام می باشد. 
  • همچنین برای ثبت درخواست مدارس از راه دور، برای دانش آموزان نیم سال تحصیلی پایه دهم مانعی ندارد. 
  • یکی از مهم ترین شرایط ثبت نام در مدارس از راه دور این است که برای ثبت نام و انتخاب واحد آموزشی نیاز به حضور خود فرد و سرپرست او می باشد. 
  • دانش آموزانی که در خارج از کشور هستند نیز می توانند در مدارس از راه دور نیز ثبت نام کنند. البته نیاز است که برای اخذ مدرک، در ایران کارهای خود را انجام دهند. 
  • در آخر دانش آموزانی که بنا به دلایلی موجه مانند بیماری های خاص و مشکلات جسمانی نمی توانند به صورت حضوری ادامه تحصیل بدهد می توانند با تایید پزشک و مدیر مدرسه در مدارس آموزش از راه دور ثبت نام کنند.
READ  روش های تدریس در کلاس آنلاین

کلام آخر

در مدارس از راه دور، دانش آموزان می توانند از طریق پلتفرم های آموزشی آنلاین به آسانی به تمامی محتواهای درسی خود دسترسی داشته باشند. همچنین آنها می توانند ویدیو های آموزشی، چت و یا ایمیل های خود را چندین بار مشاهده و از مزایای این آموزش بهره ببرند. بهتر است بدانید که این نوع آموزش برای افرادی که به دلایل مختلف نمی توانند در کلاس های آموزشی حضوری شرکت کنند مناسب ترین گزینه می باشد.  

پیام بگذارید

X