مدارس ایرانی در آسیا

مدارس ایرانی در آسیا

مدرسه و تحصیل دانش‌آموزان در جوامع پیشرفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. فراهم‌کردن شرایط تحصیل و آموزش دانش‌آموزان در هر مقطع و در هر نقطه‌ای از جهان وظیفه اصلی کشورهای متفاوت برای تربیت نسلی تحصیل‌کرده و آینده‌ساز است. باتوجه‌به اهمیت موضوع، آموزش‌وپرورش ایران نیز باهدف گسترش فرهنگ خود و کسب دستاوردهای نوین، مدارس ایرانی در آسیا را برای مهاجرین به کشورهای آسیایی احداث کرد. ثبت‌نام و استفاده ازاین‌دست مدارس ملزم به داشتن شرایطی است که در برخی موارد کار را برای والدین سخت و دشوار خواهد کرد.

مدارس ایرانی در آسیا

 اهمیت استفاده از مدارس ایرانی در آسیا

همراه با رشد و پیدایش پیشرفت در کشورهای مختلف جهان، کشورهای آسیایی نیز از این مهم دور نبوده و تعداد بسیاری از آن‌ها به‌عنوان مقصد خانواده‌های ایرانی جهت مهاجرت به‌منظور کار با خانواده یا تحصیل برای فرزندان، انتخاب می‌شوند. کشورهایی مانند ژاپن، چین، سنگاپور و… که باتوجه‌به نظام آموزشی قابل‌قیاس با برخی کشورهای اروپایی و بهره‌مندی از موقعیت‌های کاری مناسب، از جمله مقصدهای ایرانیان برای زندگی خواهند بود.

 از سوی دیگر آموزش‌وپرورش ایران باهدف گسترش و توسعه فرهنگ داخلی و آموزشی داخل کشور و دستاوردهای آن، اقدام به ساخت مدارس ایرانی در آسیا کرده است تا دانش‌آموزان ایرانی مقیم خارج از کشور بتوانند به‌آسانی آموزش‌های لازم را طبق قوانین نظام آموزشی داخل ایران را به زبان فارسی کسب کرده و در نهایت با دریافت مدرک معتبر اجازه ورود به مؤسسات عالی کشورهای دیگر را کسب نمایند.

 مدارس ایرانی در آسیا در دو نوع دولتی و غیردولتی هستند که خانواده‌ها جهت حضور فرزندان در بسیاری از این مدارس ملزم به پرداخت شهریه خواهند بود. با روی کار آمدن آموزش مجازی و برگزاری کلاس‌های آنلاین از طریق بستر اینترنت، مدارس آموزش از راه دور باهدف آموزش و برگزاری کلاس‌های غیرحضوری برای افرادی که امکان استفاده از مدارس ایرانی در آسیا به‌صورت حضوری و بنا بر شرایط را ندارند، احداث شد.

 ازآنجایی‌که مدارس ایرانی در آسیا هم سو با نظام آموزشی مدارس ایرانی اداره می‌شوند و تمامی کتاب‌های درسی و مواد آموزشی به‌صورت یکسان با دانش‌آموزان داخل کشور خواهد بود. علاوه بر این برای امر آموزش از معلمین ایرانی و مسلط به زبان فارسی استفاده می‌شود. معلمین به سه نوع اعزامی، تبعی و محلی در مدارس ایرانی خارج از کشور استخدام می‌شوند.

READ  وضعیت زندگی ایرانیان خارج از کشور

ویژگی های مدارس ایرانی در آسیا

مدارس ایرانی در آسیا

 ۱. مدرک تحصیلی

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدارس ایرانی در آسیا، فراهم نمودن شرایطی برای دریافت آموزش‌ها به زبان بومی و رسمی کشور مربوطه است که در نهایت دانش‌آموزان می‌توانند علاوه بر مدرک تحصیلی ایرانی، مدرک تحصیلی آن کشور را نیز دریافت کرده و به‌راحتی از طریق هر دو برای حضور در دانشگاه‌ها و مقاطع بالاتر تحصیلی سایر کشورها استفاده کنند.

 ۲. نوع کلاس‌ها

 در این نوع مدارس باتوجه‌به تعداد دانش‌آموزان، کلاس‌ها به‌صورت مختلط برگزار می‌شود. درصورتی‌که تعداد آن‌ها به حدنصاب برسد امکان جداسازی و تفکیک آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 ۳. روزهای آموزش

 از لحاظ روزهای تدریس در مدارس ایرانی آسیا، کلاس‌ها از روز دوشنبه تا جمعه متناسب با آداب‌ورسوم کشورها برگزار خواهد شد.

 4. نوع آموزش

 ازآنجایی‌که تعداد بسیاری از خانواده‌ها یا دانش‌آموزانی که به‌قصد کار یا تحصیل به کشور دیگر مهاجرت می‌کنند، با زبان بومی و رسمی آن آشنایی کامل ندارند، وجود مدارس ایرانی در آسیا می‌تواند نقطه عطفی برای حضور در جامعه باشد. باتوجه‌به اینکه آموزش‌ها در داخل این مدارس به زبان فارسی است، دانش‌آموز می‌تواند به‌راحتی ادامه تحصیل داده و در پایان مدرک تحصیلی معتبر را دریافت کند. از سوی دیگر در کنار این آموزش‌ها می‌تواند میزان آشنایی خود با زبان رسمی کشور موردنظر را ارتقا داده و آینده شغلی و تحصیلی خود را تضمین کند.

 مدارک موردنیاز ثبت‌نام مدارس ایرانی در آسیا

برای ثبت‌نام در مدارس ایرانی خارج از کشور لازم است تا مدارک زیر را برای پذیرش ارائه نمایید:

 · اصل پاسپورت دانش‌آموز

 · اصل شناسنامه دانش‌آموز و کپی آن

 · ارائه گواهی اقامت

 · ارائه تمامی مدارک هویتی والدین دانش‌آموز

 · مدارک موردنیاز جهت احراز وضعیت مهاجرت والدین دانش‌آموز

 · عکس

 · ارائه کارنامه قبولی در پایه‌های قبلی

 · داشتن گواهی اشتغال به تحصیل از معلمان و مدرسه داخل ایران در صورت گذراندن دوره آموزشی در ایران

 · ارائه تمامی کارنامه‌های ممهور شده به مهر مدرسه در پایه‌های قبلی دانش‌آموز

 · دفترچه سلامت

 · ارائه گواهی انتقال مورد تأیید وزارت آموزش‌وپرورش

 مهلت ثبت‌نام مدارس ایرانی در آسیا

مدارس ایرانی در آسیا

داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه و مهلت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس ایرانی خارج از کشور از مهم‌ترین موارد به شمار می‌رود. یکی از دغدغه‌های والدین برای ثبت‌نام فرزندان خود در این نوع مدارس، شروع سال تحصیلی و زمان ثبت‌نام است. تقویم آموزشی مدارس ایرانی در آسیا نیز مشابه با ایران است. ازاین‌رو والدین برای ثبت‌نام می‌توانند از تیرماه اقدام کنند. پذیرش دانش‌آموزان باتوجه‌به شرایط هر مدرسه انجام می‌شود.

READ  بررسی مدارس ایرانی در فنلاند

 معرفی مدارس آموزش از راه دور

باتوجه‌به روند رشد و پیشرفت در کشورهای آسیایی و هم چنین فراهم‌شدن امکان کار با شرایط بهتر برای والدین در برخی کشورها، تعداد بسیاری از والدین ایرانی به‌منظور داشتن رفاه بیشتر و ارتقا سطح علمی فرزندان خود تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. هرچند این کار خود دارای مشکلات متعددی از جمله انتخاب مدرسه مناسب برای ادامه تحصیل است؛ اما تعدادی از آن‌ها اقدام به مهاجرت کرده و با دریافت اقامت به دنبال مدرسه ایرانی خواهند بود.

 باتوجه‌به مطالب گفته شده، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های والدین عدم آشنایی فرزندان با زبان رسمی کشور مربوطه است که موجب می‌شود دانش‌آموزان نتوانند از آموزش‌های حضوری به بهترین نحو بهره‌مند شوند. از طرفی عدم وجود تعداد مدارس ایرانی در آسیا یا دور بودن مسافت جهت حضور در این مراکز باعث می‌شود تا والدین راه چاره‌ای دیگر را پیدا کنند.

 مدارس ایرانی از راه دور یا اینترنتی بر مبنای ارائه آموزش به دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور یا داخل کشور طراحی و تأسیس شده‌اند. مدرسه اینترنتی ثمین یکی از انواع این مدارس است که باهدف آموزش فرزندان ایرانیان خارج از کشور یا افرادی که به هر دلیل امکان مهاجرت نداشته؛ اما خواهان آموزش با سیستم درسی کشورهای توسعه‌یافته هستند، تأسیس و به بهره‌برداری رسیده است.

 آموزش از راه دور این امکان را فراهم کرده است تا دانش‌آموزان خارج از ایران یا داخل کشور در تمامی مقاطع بتوانند آموزش‌های لازم را به‌صورت غیرحضوری یاد گرفته و در نهایت مدرک معتبر تحصیلی را دریافت کنند. از دیگر ویژگی‌های مدارس اینترنتی مانند ثمین، امکان ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان داخل کشور مطابق با سیستم آموزشی کشورهای توسعه‌یافته‌ای است که امکان مهاجرت برای افراد به این کشورها وجود ندارد.

 ارائه آموزش آسان، باکیفیت بالا در هر مکان و هر زمان برای تمامی افراد از جمله شعارهای مدارس راه دور بر مبنای فضای مجازی است. مدارس اینترنتی بر مبنا و قانون نظام آموزشی داخل کشور امکان ارائه مباحث درسی را بر اساس سیستم کشورهای پیشرفته پایه‌گذاری شده است. بدین صورت دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور که به مدارس ایرانی دسترسی کامل ندارند، می‌توانند از امکانات مدرسه از راه دور بهره‌مند شده و بدون دغدغه تحصیل خود را ادامه دهند.

READ  مدرسه ایرانی در لس آنجلس انتخابی اشتباه

 اهداف اصلی مدرسه اینترنتی ثمین

مدرسه از راه دور ثمین یکی از مدارس آنلاین است که با دستیابی به اهداف زیر جهت استفاده دانش‌آموزان ایرانی داخل یا خارج از کشور تأسیس شده است. از جمله این اهداف عبارت‌اند از:

 · برگزاری کلاس‌های آنلاین با استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین به همراه فناوری روز دنیا

 · اجرای کلاس‌های رفع اشکال

 · ارائه خدمات آموزشی به‌تمامی دانش‌آموزان ایرانی سرتاسر دنیا از جمله داخل کشور

 · به‌کارگیری روش‌های تحصیلی پیشرفته به‌کاررفته در سایر نقاط جهان

 · برگزاری کلاس‌ها در راستای قوانین نظام آموزشی داخل کشور

 · تشویق افراد به استفاده مناسب فضای مجازی و فناوری

 مزایای مدارس اینترنتی

مدارس ایرانی در آسیا

مدارس از راه دور مانند مدرسه اینترنتی ثمین علاوه بر برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین و عدم نیاز به حضور فیزیکی فرد در مدرسه، دارای مزیت‌های متعدد دیگری از جمله موارد زیر است:

 · کاهش هزینه‌های تحصیلی باتوجه‌به عدم نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی مانند رفت‌وآمد

 · برقراری تعامل دوسویه بین معلم و دانش‌آموز در سرتاسر دنیا

 · ارائه پشتیبان و مشاوره تحصیلی

 · ارائه گزارش آموزشی از نحوه پیشرفت درسی دانش‌آموز به والدین

 · برگزاری کلاس‌های رفع اشکال

 · مدیریت بهتر زمان

 · ارائه منابع و بسته‌های آموزشی متنوع

 · نظارت مستمر بر نحوه آموزش

 · ارائه مدرک رسمی معتبر

 مدرسه اینترنتی ثمین باهدف ارتقا سطح علمی آینده‌سازان میهن در سال ۱۳۷۸ زیر نظر قوانین وزارت آموزش‌وپرورش کشور تأسیس و به بهره‌برداری رسیده است. در این مرکز روش‌های نوین آموزشی مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا در بستر فضای مجازی و آموزش غیرحضوری ارائه می‌شود.

سخن پایانی

تعداد بسیاری از خانواده‌های ایرانی، کشورهای آسیایی را به‌عنوان مقصد خود برای مهاجرت شغلی یا تحصیلی برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلات افراد مهاجر، عدم آشنایی با زبان رسمی و فرهنگ کشور مربوطه است. علاوه بر این پرداخت هزینه‌های سنگین زندگی و تحصیلی موجب می‌شود تا برای ادامه تحصیل فرزندان خود دچار سردرگمی و اضطراب شوند. هرچند مدارس ایرانی در آسیا با متد و روش نظام آموزشی داخل کشور وجود دارد؛ اما تعداد کم آن‌ها و عدم دسترسی مناسب نیز از دیگر نگرانی‌های والدین به شمار می‌رود. مدارس اینترنتی یا از راه دور باهدف ایجاد بستر مناسب آموزشی طبق سیستم آموزش کشورهای پیشرفته و قوانین وزارت آموزش‌وپرورش داخل کشور تأسیس شد تا دانش‌آموزان ایرانی چه در داخل کشور چه در خارج از مرزهای ایران بتوانند آموزش‌های لازم را به زبان فارسی فراگرفته و در نهایت مدرک تحصیلی معتبر دریافت کنند.

پیام بگذارید

X