تحصیل در مدارس ایرانی در اروپا

مدارس ایرانی در اروپا

تحصیل دانش‌آموزان ایرانی ساکن کشور‌های خارجی از جمله مصوبه‌های آموزش و پرورش است که امکان تحصیل در خارج از کشور را با تأسیس مدارس ایرانی در اروپا و سایر کشور‌ها برای آن‌ها فراهم کرده است. این مدارس در دو نوع حضوری و مجازی مطابق با دستورالعمل‌های نظام آموزشی داخل کشور در پایه‌های مختلف ارائه می‌شوند.

مدارس ایرانی در اروپا
تحصیل در مدارس ایرانی در اروپا

معرفی مدارس ایرانی در اروپا

کشور‌های اروپایی از جمله مناطقی به حساب می‌آیند که برای مهاجرت توسط ایرانیان انتخاب می‌شوند. یکی از معضلاتی که افراد طی مهارجرت با آن مواجه هستند، امکان تحصیل فرزندان در مدارس خارج از کشور است. علاوه بر این تعداد بسیاری از خانواده‌های ایرانی این رویا را دارند که فرزندان خود را برای تحصیل به مراکز آموزشی معتبر دنیا مانند اروپا بفرستند.

تحصیل در مدارس خارج از کشور موجب می‌شود تا دانش‌آموزان ضمن دستیابی به موفقیت تحصیلی، آینده شغلی و علمی بهتری داشته باشند. اروپا به عنوان یک قاره امن برای تحصیل دانش‌آموزان خارجی به شمار می‌رود که از جمله مزایای آن می‌توان به امکان تحصیل در دانشگاه بلافاصله بعد از اتمام دوره دبیرستان است.

از آنجایی که زندگی در یک کشور غریبه و روبرو شدن با محیط ناآشنا برای برخی دانش‌آموزان در سال‌های اولیه مهاجرت سخت و دشوار است، آموزش و پرورش برای رفع این مشکل و هم چنین توسعه و انتقال فرهنگ آموزشی و تربیتی به سایر کشور‌ها، مدارسی را تحت عنوان مدارس ایرانی در اروپا تأسیس کرده است.

تحصیل در مدارس دولتی اروپایی نیاز به دریافت اقامت دائم برای والدین از کشور مربوطه و هم چنین آشنایی و تسلط بر زبان رسمی آن کشور را دارد. این در حالی است که برای یادگیری دروس می‌توانید مدارس ایرانی در اروپا را به جای مدارس بین‌المللی و خصوصی انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین وجه تمایز این مدارس با یکدیگر، هزینه یا شهریه تحصیل است که به علت به کار بردن امکانات و خدمات ویژه در مدارس خصوصی و بین‌الملل وجود دارد.

در صورتی که قصد مهارجرت به کشور اروپایی دارید یا می‌خواهید فرزند خود را برای تحصیل به کشور‌های اروپایی بفرستید و هیچ آشنایی با زبان کشور مربوطه ندارید، می‌توانید مدارس ایرانی در اروپا را جهت تحصیل انتخاب کنید. برای حضور در این مدارس دیگر نیازی نیست تا فرزندتان، زبان مربوطه را فرا گیرد.

READ  شرایط تحصیل در مدرسه ایرانی در انگلیس

نحوه برگزاری کلاس‌های مدارس ایرانی در اروپا

مدارس ایرانی در اروپا
نحوه برگزاری کلاس‌های مدارس ایرانی در اروپا

یکی از مهم‌ترین و قابل تامل‌ترین نکات مربوط به ثبت نام در مدارس ایرانی در اروپا، توجه به موقعیت مکانی و منطقه جغرافیایی محل سکونت است. از طرفی با توجه به این موضوع که تعداد مدارس ایرانی در اروپا به نسبت تعداد افراد مقیم محدود و تنها در شهر‌های مهم و بزرگ وجود دارد، بسیاری از والدین به دلایل مختلف مانند طولانی بودن مسیر محل سکونت تا مدرسه، از ثبت نام در این مدارس امتناع می‌کنند.

این در حالی است که یک دانش‌آموز تازه وارد علاوه بر ناآشنایی با محیط، از عدم آگاهی نسبت به زبان جدید نیز رنج می‌برد. همان طور که گفته شد، کلاس‌های مدارس ایرانی در اروپا به دو صورت حضوری و مجازی یا از راه دور برگزار می‌شود. با توجه به توضیحات داده شده، والدین می‌توانند فرزندان خود را در مدارس ایرانی در اروپا به صورت مجازی ثبت نام کنند.

شرایط و نحوه ثبت نام در مدارس ایرانی خارج از کشور

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که والدین با آن مواجه می‌شوند، نحوه ثبت نام در مدارس ایرانی خارج از کشور است؟ اینکه آیا مدارک تحصیلی دانش‌آموزان در داخل کشور برای این مدارس اعتباری دارد؟

از آنجایی که مدارس ایرانی در اروپا، امکان تحصیل برای دانش‌آموزانی ایرانی مقیم خارج از کشور را با ضوابط و شرایط خاصی فراهم کرده است، نحوه ثبت نام این افراد به صورت زیر انجام می‌شود:

۱. استفاده از منابع درسی همراه با آموزگاران ایرانی مطابق با شیوه‌های تدریس داخلی برای تمامی دانش‌آموزانی که می‌خواهند در کشور‌های اروپایی ادامه تحصیل داشته باشند. این کلاس‌ها در تمامی پایه‌های تحصیلی بر اساس کتاب‌های درسی ایرانی برگزار و در نهایت مدرک تحصیلی ایرانی به‌ایشان اعطا خواهد شد.

۲. ارائه کارنامه سال‌های تحصیلی قبلی که به صورت تأیید شده و رسمی هستند از جمله مدارکی است که فرد هنگام ثبت نام در مدارس خارج از کشور باید به همراه داشته باشد.

۳. آشنایی با زبان رسمی کشور اروپایی مربوطه از جمله شرایط تحصیل در برخی مدارس است. در این صورت لازم است تا فرد، مدرک معتبر زبان خود را ارائه داده و یا در آزمون ورودی مدرسه نمره قبولی را کسب کند.

۴. با توجه به اینکه برخی از دروس مانند مطالعات اجتماعی، تاریخ یا دینی از جمله دروس هویتی و مرتبط با مذهب افراد است، دانش‌آموزان این دروس را مطابق با قوانین نظام آموزشی داخل کشور فرا خواهند گرفت. این مصوبه توسط شورای عالی آموزش و پرورش مقرر شده است. این در حالی است که سایر دروس مانند فیزیک، شیمی، ریاضی و… را می‌توانند در سایر مدارس کشور‌های اروپایی یاد بگیرند.

READ  آیا با مشکلات و سختی های ثبت نام در مدرسه ایرانی در سوئد آشنا هستید؟

۵. با توجه به اینکه برخی مدرس ایرانی در اروپا به صورت مجازی و از راه دور کلاس‌های خود را برگزار می‌کنند، می‌توانید برای ثبت نام به سایت مدرسه انتخاب شده مراجعه کرده و نسبت به انجام امور اقدام کنید.

۶. ثبت نام قطعی دانش‌آموزان در این گروه مدارس از طریق تماس با آن‌ها اعلام خواهد شد. در این مرحله هزینه ثبت نام، تاریخ و زمان شروع کلاس‌ها، تعداد دروس و… به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت نام در مدارس ایرانی در اروپا

مدارس ایرانی در اروپا

اصل و کپی شناسنامه دانش‌آموز

  • گواهی بهداشت برای دانش‌آموزان ورودی پایه هفتم
  • ۶ قطعه عکس از دانش‌آموز به اندازه ۳ در ۴
  • مهم‌ترین و اصلی‌ترین مجوز ضروری برای زندگی در سایر کشور‌ها، داشتن کارت اقامت با اعتبار یک ساله برای دانش‌آموز
  • ارائه کارنامه دو سال تحصیلی آخر همراه با مهر تأیید آموزش و پرورش منطقه
  • کپی گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش‌آموزان متقاضی به ادامه تحصیل
  • تکمیل کردن فرم‌های ثبت نام
  • پرداخت شهریه ثبت نام مدرسه
  • تهیه کپی از تمامی صفحات پاسپورت دانش‌آموز و والدین همراه با مهر ورود و خروج تأیید شده
  • دریافت رضایت نامه از والدین متقاضی برای ثبت نام مدارس ایرانی در اروپا

هزینه تحصیل در مدارس ایرانی در اروپا

عوامل مختلفی در تعیین هزینه تحصیل مدارس ایرانی خارج از کشور نقش دارند که عبارتند از:

۱. نوع مدرسه ایرانی در اروپا

شهریه ورود و استفاده از امکانات تحصیلی مدارس ایرانی در اروپا با توجه به نوع آن، در رده‌های مختلف تعیین می‌شود. به عنوان مثال ثبت نام در مدارس خصوصی از هزینه بالاتری نسبت به مدارس دولتی برخوردار است. داشتن اقامت والدین برای حضور در کشور اروپایی از دیگر علل کاهش یا افزایش هزینه ثبت نام به شمار می‌رود.

۲. مقطع تحصیلی دانش‌آموز

پایه تحصیلی از دیگر فاکتور‌های مؤثر در شهریه تحصیل مدارس ایرانی در اروپا به حساب می‌آید.

READ  بررسی مدرسه ایرانی در ژاپن

۳. منطقه‌ای که در آن مدرسه بنا شده است.

۴. پیشرفته و گران بودن کشور اروپایی مد نظر

معتبر بودن مدرک تحصیلی ارائه شده

مدارس ایرانی در اروپا

یکی از سؤالاتی که ممکن است ذهن والدین یا حتی دانش‌آموزان را به خود مشغول کند، اعتبار مدرک تحصیلی مدارس ایرانی در اروپا است. برای پاسخ به این سؤال باید گفت، از آنجایی که تمامی مدارس ایرانی در مقاطع مختلف زیر نظر آموزش و پرورش اجرا می‌شود، آموزش‌ها به زبان فارسی توسط معلمین ایرانی ارائه خواهد شد. علاوه بر این کلاس‌های آموزش زبان رسمی کشور مربوطه نیز برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان به مرور زمان ضمن آشنایی با فرهنگ کشوری که در آن اقامت دارند، زبان رسمی آن‌ها را نیز فرا گیرند.

یکی از مهم‌ترین نکات، ارائه مدرک تحصیلی معتبر ایرانی مطابق با نظام آموزشی داخل کشور است. این کار موجب می‌شود تا دانش‌آموز بدون دغدغه فکری در صورت بازگشت به ایران، بتواند به راحتی مدارک خود را تطبیق داده و برای ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کند. در مورد برخی از دروس که در مدارس خارجی به اتمام رسیده باشد نیاز است تا فرد مورد ارزیابی قرار گیرد.

در واقع باید گفت تمامی رئوس مطالب تدریس شده به همراه کتب آموزشی مدارس ایرانی در اروپا مطابق با داخل کشور بوده و در نهایت ارزشیابی نیز به همان صورت برگزار می‌شود.

نکات مهم درباره ثبت نام مدارس ایرانی در اروپا

1. دریافت اجازه اقامت دانش‌آموز از کشور اروپایی قبل از زمان شروع ثبت نام مدارس خارج از کشور توسط والدین

۲. اقدام برای اخذ اقامت در فصل بهار با توجه به زمان ثبت نام مدارس (اواسط خرداد ماه تا اوایل تیر ماه)

۳. آشنایی دانش‌آموزان با سیستم آموزشی متفاوت در این گونه مدارس (برگزاری کلاس‌ها به صورت همزمان برای دختران و پسران)

سخن پایانی

نظام آموزشی سطح بالا و هم چنین وجود امکانات زندگی در بسیاری از کشور‌های اروپایی موجب شده تا افراد برای ادامه تحصیل یا مهاجرت، اروپا را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند. یکی از مهم‌ترین نکات برای ثبت نام در مدارس خارج از کشور، مسلط بوده به زبان رسمی آن کشور است. در برخی موارد که افراد نسبت به زبان کشور شناخت کافی نداشته باشند، می‌توانند از مدارس ایرانی در اروپا استفاده کنند. سیستم آموزشی مطابق با قوانین و ضوابط داخلی کشور در این گونه مدارس، تدریس عنوان‌های درسی ارائه شده در داخل کشور، استفاده از معلمین ایرانی و… از جمله ویژگی‌های مدارس ایرانی در اروپا به شمار ‌می‌روند. برای آنکه بتوانید در فرصت مناسب جهت ثبت نام در این مدارس اقدام کنید لازم است تا با شرایط، مدارک و نحوه ثبت نام اطلاعات کافی داشته باشید.

ثمین و دیگر هیچ …

به جای آنکه به مدارس ایرانی در اروپا، به صورت حضوری مراجعه کنید، با صرف هزینه، زمان و انرژی کمتر، در مدرسه آموزش آنلاین ثمین (iranschool.com) ثبت نام کنید و مطمئن باشید! با برترین و جدیدترین شیوه‌های آموزشی، مباحث درسی را به شکل عمیق و کاربردی فرا خواهید گرفت.

راه های ارتباطی

7 نظرات

  • Sahar

    30 خرداد 1402 - 3:26 ب.ظ

    محیط آموزشی آنلاین ثمین در بستر کدام پلتفرم صورت می گیرد؟ و اینکه آیا محتواهای آموزشی شما در سایت قابل دانلود هستند؟

    • admin

      30 خرداد 1402 - 4:44 ب.ظ

      داخل سامانه آنلاین ال ام اس به صورت حرفه ای انجام میشود
      تمامی محتواها و کلاس ها داخل ال ام اس قرار میگیرد

  • samira

    30 خرداد 1402 - 3:58 ب.ظ

    سلام
    توضیحاتتون خیلی کامل بود
    ممنون میشم درخصوص گرفتن اقامت هم توضیح بدهید

  • majid

    30 خرداد 1402 - 4:11 ب.ظ

    سلام
    امکان ثبت نام به صورت اینترنتی وجود دارد؟؟؟؟؟؟

    • admin

      30 خرداد 1402 - 4:56 ب.ظ

      با شماره واتساپی ۹۸۹۰۵۹۷۱۶۹۹۷+ تماس بگیرید

  • zahra

    5 تیر 1402 - 3:12 ب.ظ

    سلام آیا به غیر از کلاس های آنلاین که دارید خارج از کلاس امکان ارتباط با دبیر هست؟

    • admin

      6 تیر 1402 - 12:38 ق.ظ

      بله
      پشتیبانی آنلاین آموزشی یکی خدمات منحصر به فرد ما هستش

پیام بگذارید

X