تفاوت مدارس ایران و کانادا چیست؟

تفاوت مدارس ایران و کانادا چیست؟

تفاوت مدارس ایران و کانادا
Teenage classmates standing in high school hallway

هر کشوری سیستم آموزشی مختص به خود را دارد که بر اساس سیاست ها، استانداردها، اهداف و امکانات خودش شکل گرفته است. کانادا، یکی از مهم ترین قطب های مهاجرتی دنیاست و یکی از مقاصد محبوب ایرانیان در امر مهاجرت به حساب می آید. سیستم آموزشی این کشور در هر استان متفاوت است و ساختاری غیر یکپارچه دارد.

در این مقاله قصد داریم سیستم آموزشی مدارس ایران و کانادا را به طور کلی بررسی کنیم تا دید جامع تری نسبت به مدارس این دو کشور در مقایسه با هم داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

سیستم آموزشی مدارس کانادا

قوانین آموزشی در مدارس کانادا، استان به استان متفاوت است.

بر خلاف ایران که سیستم آموزشی یکپارچه در کل استان ها و شهرهای خود دارد، هر استان کانادا بر پایه سیستم آموزشی مستقل خود کار می کند و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. یعنی برای مثال دانش آموزی که در استان کبک تحصیل می کند با دانش آموزی که در استان آلبرتا درس می خواند، یک نوع آموزش یکسان ندارند و ممکن است موارد و قوانین متفاوتی را در برنامه های آموزشی خود داشته باشند. مثلاً 11 ساله فارغ التحصیل شوند و یا 12 ساله. همه اینها بسته به نوع سیاستی است که استان محل زندگی فرد پیش گرفته است.

ساختار تحصیلی مدارس کانادا

ساختار تحصیلی در مدارس کانادا به طور کلی به صورت:

  • پیش دبستانی

پیش دبستانی یا همان مهدکودک، در استان های نوا اسکوشیا و نیو برانزویک اجباری است، اما در بقیه استان ها اختیاری است و مختص کودکان 4 تا 5 ساله است که می تواند به مدت یک یا دو سال قبل از شروع دبستان طول بکشد. پیش دبستانی در مدارس دولتی، خصوصی یا مدارس فدرال ارائه می شود و در برخی از استان ها رایگان است و در برخی دیگر خیر.

READ  مدرسه ایرانی در استانبول

مثلاً در استان کبک، فقط برای کودکانی که از خانواده های کم درآمد هستند و یا کودکان معلول رایگان است.

دوره پیش دبستانی اصولاً سبک برگزار می شود و مواردی همچون الفبا، محاسبات ساده، بازی و موزیک و نقاشی با بچه ها کار می شود تا ذهن آنها را برای دبستان آماده کنند.

  • دبستان

دبستان از سن 6 یا 7 سالگی کودک به صورت اجباری شروع می شود و تا کلاس ششم در سن 11 یا 12 سالگی ادامه دارد. معمولاً دانش آموزان در دوره دبستانِ مدارس، ریاضی، زبان انگلیسی (یا فرانسوی در استان کبک)، تاریخ، علوم، هنر، موسیقی و غیره … می خوانند.

  • متوسطه

متوسطه به دو دوره در کانادا تقسیم می شود. دوره اول بلافاصله بعد از اتمام ابتدایی آغاز می شود و کلاس های هفتم و هشتم را شامل میشود تا دانش آموز را برای مقاطع بالاتر آماده کنند. بعد از آن با آغاز کلاس هشتم، دوره دبیرستان شروع می شود که بسته به قوانین استان تا کلاس یازدهم یا دوازدهم ادامه پیدا می کند که معمولاً بین سنین 16 تا 18 سالگی دانش آموز است.

قانون حکم می کند که فرد حداقل تا سن 16 سالگی در مدرسه تحصیل کند. البته در بعضی از استان ها این قانون تا سن 18 سالگی است تا شخص دیپلم خود را بگیرد. اما در استانی مثل کبک، فرد بعد از 16 سالگی، دو سال پیش دانشگاهی، معروف به دوره سیژپ می گذراند تا برای دانشگاه حاضر شود.

  • بعد از متوسطه
READ  مدرسه ایرانی در سلیمانیه

مرحله بعدی وارد شدن به کالج یا دانشگاه است. معمولاً دانش آموزان بعد از دوره دبیرستان وارد دوره های کالج می شوند تا خود را برای دانشگاه آماده کنند و بعد به سمت دانشگاه می روند. سیستم آموزشی دانشگاه های کانادا نیز درست مطابق استانداردهای بین المللی و شبیه به آن چیزی است که در کشورهای پیشرفته دنیا مثل ایالات متحده می بینیم.

انواع مدارس در کانادا

*مدارس در کانادا، به طور کلی به دو دسته مدارس عمومی (استانی) یا خصوصی تقسیم بندی می شوند.

در کانادا، مدارس به دو گروه کلی عمومی و خصوصی تقسیم بندی می شوند که مدارس عمومی، برای شهروندان این کشور رایگان بوده و بودجه آنها توسط هر استان تامین می شود. اما مدارس خصوصی، همانطور که از نامش پیداست، نیازمند پرداخت شهریه هستند و برای دانش آموزان یک سری کلاس های مازادِ فوق برنامه وجود دارد و سرعت آموزش نیز در آنها بالاتر از مدارس عمومی است.

البته مدارس مذهبی مخصوصی نیز وجود دارد که مناسب خانواده هایی است که ترجیح می دهند فرزندانشان پایه مذهبی و دینی قوی تری داشته باشند.

ساختار آموزشی مدارس ایران در مقایسه با مدارس کانادا

ساختار آموزشی ایران در کل کشور یکپارچه است.

ایران، بر خلاف کانادا، ساختار آموزشی یکپارچه ای در کل کشور دارد و آموزش و پرورش در هر شهر و روستای کوچک و بزرگی، قوانین آموزشی یکسانی را برای همه وضع کرده است. دوره مهد کودک و پیش دبستانی در ایران کاملاً اختیاری است و دانش آموزان از سنین 7 سالگی، طبق قانون وارد دوره دبستان می شوند و بعد از پایان دوره ابتدایی، وارد دوره متوسطه و دبیرستان می شوند که 12 سال ادامه پیدا می کند.

عموماً دانش آموزان، پس از دریافت دیپلم دبیرستان، باید یکسال دوره پیش دانشگاهی را بگذرانند تا برای دانشگاه آماده شوند و بتوانند در کنکور شرکت کنند. مدارس ایران نیز همچون کانادا، به دو گروه دولتی و غیرانتفاعی تقسیم بندی می شود که مدارس دولتی برای همه دانش آموزان تقریباً رایگان است. مدارس غیر انتفاعی نیز با دریافت مبالغی به عنوان شهریه، خدماتی جامع تر به دانش آموزان ارائه خواهند داد.

READ  لیست مدارس از راه دور خارج از کشور

تاریخ شروع و اتمام سال تحصیلی در ایران، بسیار نزدیک به بازه های تحصیلی در مدارس کاناداست. سال تحصیلی ایران از مهر آغاز و در خرداد پایان می یابد و سال تحصیلی کانادا نیز معمولاً از سپتامبر آغاز و در آوریل پایان می یابد.

به طور کلی، مدارس ایران و کانادا شباهت های بسیاری با هم دارند، هرچند شاید کمی در جزئیات کار با هم متفاوت باشند. مدارس هر دو این کشورها از استانداردهای کلی بین المللی برخوردار بوده و در سطح جهانی مطرح و قابل قبول هستند.

کلام آخر

مدرسه آموزش از راه دور ثمین (iranischool.com)، از جمله معتبرترین مدارس آموزش های مجازی بین المللی ایران است که در سال 1383 فعالیت خود را آغاز نمود و مجوز رسمی از آموزش و پرورش ایران دارد. خدمات این مدرسه مختص دانش آموزان ایرانی خارج از کشور است که قصد دریافت مدارک معتبر ایرانی را دارند.

این مدرسه با همکاری تیمی از بهترین متخصصین جوان و با استفاده از نوین ترین شیوه های آموزشی روز دنیا، دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی را که خارج از ایران سکونت دارند یا به تازگی قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند، به صورت غیرحضوری و آنلاین تعلیم داده و مدارک معتبر آموزش و پرورش ایران را به آنها تقدیم می نماید.

مدارک تحصیلی ایران در مقاطع دیپلم و پیش از آن، از اعتبار بالایی در مراجع بین المللی برخوردار است و در اکثر کشورها، از جمله کانادا قابل ترجمه و معادل سازی است.آموزش های مجازی، مرزها را از بین برده است و فرزندان شما هر جای دنیا که باشند، می توانند از آموزش های با کیفیت این مدرسه معتبر اینترنتی بهره مند شده و مدارک تحصیلی معتبر خود را در تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دیپلم، به صورت آنلاین دریافت نمایند.

راه های ارتباطی

2 نظرات

  • شیدا

    7 تیر 1402 - 3:34 ب.ظ

    آیا بعد از گرفتن دیپلم می تونیم در دانشگاه های کانادا ثبت نام کنیم؟

    • admin

      10 تیر 1402 - 12:43 ق.ظ

      در اکثر دانشگاه ها میتوانید ثبت نام کنید

پیام بگذارید

X