آیا ترکیه کشور مناسبی برای زندگی است؟

ترکیه
نمایی از شهر زیبای استانبول در کشور ترکیه

در چند سال اخیر ترکیه یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری و همینطور مهاجرت ایرانیان بوده است. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد، از جمله شرایط اقتصادی نا به سامان ایران، عدم نیاز به ویزا برای ورود به این کشور و مشترکات فرهنگی زیاد با آن. امروز میخواهیم نگاهی کوتاه اما دقیق به شرایط این کشور انداخته و ببینیم که آیا واقعا این کشور برای زندگی مناسب است یا خیر. پس با ما همراه باشید تا سری به این کشور زیبا بزنیم.

جغرافیا و آب و هوای این کشور چگونه است؟

ترکیه، کشوری اوراسیایی است که نیمی از آن در آسیا و نیمی دیگر در قاره سبز اروپا قرار دارد. از سه طرف با آب احاطه شده، از شمال به دریای سیاه، از جنوب به دریای مدیترانه و از غرب به دریای اژه. همین امر سبب شده تا چندین آب و هوای متفاوت را در خود داشته باشد. به طور مثال آب و هوای اقیانوسی در نزدیکی سواحل اژه با تابستان های گرم و زمستان هایی خنک و مرطوب و یا آب و هوایی معتدل و مدیترانه ای در نزدیکی سواحل مدیترانه و سیاه.

گرمترین ماه سال در این کشور ماه می و خشک ترین ماه، ماه های جولای و آگوست می باشد. در کل کشور پر باران و سرسبزی است که در عین حال آب و هوای اکثر نقاط آن نیز معتدل است. همین آب و هواست که سالانه حجم عظیمی گردشگر خارجی را به این کشور می کشاند و آن را به یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری منطقه و حتی جهان تبدیل کرده است.

ترکیه از شرق با ایران، ارمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان، از شمال غربی با یونان و بلغارستان، از جنوب شرقی با سوریه و عراق همسایه است. پایتخت آن آنکارا و بزرگترین و گرانترین شهرش استانبول است.

READ  آیا با مشکلات و سختی های ثبت نام در مدرسه ایرانی در سوئد آشنا هستید؟

مردم ترکیه چگونه مردمی هستند؟

ترکیه
مردم خونگرم ترکیه

مردم ترکیه از لحاظ فرهنگی و رفتاری شباهت های زیادی با ایرانیان داشته و مردمی خونگرم و بسیار مهمان نواز می باشند. درصد بالایی از مردم این کشور مسلمان سنی بوده، اما اقلیت های مذهبی دیگری نیز در این کشور زندگی می کنند. زبان عمده افراد آن ترکی بوده اما کردزبانان زیادی هم دارد که بیشتر در مناطق کردنشین ترکیه ساکن هستند.

درآمد و هزینه ها در ترکیه

پایه حقوق در ترکیه 2942 لیر است.

گردشگری صنعت اصلی این کشور است و سالانه میلیون ها دلار برای این کشور درآمد به همراه دارد. البته صنایع دیگری همچون مد و پوشاک نیز بسیار در این کشور مطرح بوده و جزو صنایع پیشرو محسوب میشوند. ساخت قطعات خودرو و ماشین آلات نیز صنعتی رو به رشد در ترکیه محسوب می شود. اگر کار شما با یکی از این حیطه ها مرتبط است و اگر از روابط عمومی و ارتباطات خوبی برخوردارید، درصد موفقیت شغلی شما در این کشور به مراتب بالاتر است. اما هر شغل و تخصص دیگری هم داشته باشید، می توانید در این کشور مشغول شده و جایگاه خود را بیابید. تنها باید از تلاش و پشتکار لازم برخوردار باشید.

مردم ترکیه به طور میانگین روزانه 9 ساعت و در مجموع 45 ساعت در هفته کار می کنند. 24 روز در ماه روز کار رسمی محسوب می شود و شنبه و یکشنبه نیز مثل اروپا، روزهای تعطیل کاری برایشان بحساب می آید. پایه حقوق یک فرد در ترکیه 2942 لیر می باشد که تمام هزینه های بهداشتی و درمانی توسط کارفرما پرداخت شده و پس از کسر مبلغ بیمه و مالیات چیزی حدود 2324 لیر به شخص پرداخت میشود.

یک فرد مجرد با این میزان حقوقی که می گیرد، اگر اجاره بهایی را هم پرداخت نکند، می تواند به راحتی زندگی خود را با مدیریت مناسب بگذراند و دچار مضیقه های مالی خاصی نشود. بدیهی که مشاغل و تخصص های متفاوت درآمدهای متفاوتی نیز دارند.

READ  شرایط حضور در مدرسه ایرانی در آمریکا آسان تر است یا مدرسه آموزش آنلاین ایرانی؟

سکونت در شهرهای مختلف، هزینه های مختلفی دارد و نمی شود یک نسخه کلی برای همه شهرها پیچید. مثلاً زندگی در شهری چون استانبول که مرکز اصلی گردشگری و بسیاری از رویدادهای تجاری و اقتصادی دیگر ترکیه است، از دیگر شهرهای ترکیه به مراتب گرانتر بوده و فردی با درآمد 5000 لیر در ماه بدون پرداخت اجاره بها می تواند زندگی متوسط روبه بالا و بسیار راحتی را تجربه کند. هر چه به سمت شهرهای کوچکتر یا شهرهای سواحل اژه و مدیترانه بروید، این هزینه ها سرشکن تر شده و حتی با 3000 لیر در ماه نیز سطح کیفی خیلی خوبی را در زندگی خواهید داشت.

شرایط مهاجرت به ترکیه برای ایرانیان چگونه است؟

روش های مختلفی برای اقامت در ترکیه وجود دارد.

 به دلیل روابط حسنه ای که در حال حاضر بین کشور ایران و ترکیه برقرار است و بخاطر تعداد بالای گردشگر که از ایران به ترکیه می رود، عبور و مرور ایرانیان به این کشور آزاد بوده و محدودیت های سایر کشورها را ندارند. ایرانیان بدون اخذ ویزای توریستی،مجازند تا 180 روز در خاک این کشور بمانند. اما اگر قصد شما از اقامت در این کشور، گرفتن پاسپورت و یا کارت اقامت این کشور باشد، باید به روش های دیگر مهاجرتی برای این کار اقدام کنید. روش های زیادی برای این کار وجود دارد که با توجه به شرایط فردی خود هر کدام را که مناسب بود، می توانید انتخاب کنید.

این روش ها از طریق کار در ترکیه، سرمایه گذاری در ترکیه، تحصیل در این کشور، خرید ملک، اخذ شهروندی و یا اجاره ملک صورت میگیرند. مورد آخر یعنی اجاره ملک نامعتبر ترین روش ممکن است، زیرا با این کار فقط اقامت یکساله کشور را دریافت کرده و برای تمدید اقامت حتماً باید یکی دیگر از روش های اقامت را برگزینید. در غیر این صورت اقامت شما تمدید نمی شود.

READ  بهترین کشورها برای تحصیل در سال 2022

اقامت در ترکیه و دغدغه تحصیل فرزندان

تحصیل فرزندان، مهمترین دغدغه در مهاجرت

اگر تمام آنچه در مور این کشور زیبا گفته شد، شما را برای مهاجرت به این کشور وسوسه کرده و یا به هر دلیل دیگری مثلاً شرایط کاری و یا استفاده از سفارت های کشور مجبور هستید که مدت زمان نسبتاً طولانی ای را در این کشور بمانید و دغدغه تحصیل فرزندان خود را دارید، بهتر است اصلاً از تصمیم خود منصرف نشده و راهکارهای متفاوتی که برای تحصیل فرزاندانتان در ترکیه وجود دارد را انتخاب کنید. مسئله تحصیل آنها یکی از مهمترین مسائلی است که در بحث مهاجرت باید به ان دقت شود.

در ترکیه انواع و اقسام مدارس خصوصی و دولتی وجود دارند که با تحصیل در مدارس دولتی آن از تمامی امکانات آموزشی این کشور به صورت رایگان بهره مند میشوید. یا می توانید با پرداخت هزینه بیشتر، مدارس خصوصی را برگزینید. جالب است بدانید حتی برای مدرسه های فارسی زبان هم گزینه های جالبی در اختیار دارید. مثلاً می توانید از

مدرسه اینترنتی ثمین که از اکثر کشورهای دنیا دانش آموزان فارسی زبان بیشماری دارند، استفاده کنید.

آموزش در این کلاس ها طبق چارت آموزش و پرورش ایران و باجدیدترین متدهای مدارس اینترنتی و آموزش از راه دور انجام می شود. برای آزمون های پایان ترم هم کافی است به یک مدرسه ایرانی در محل اقامت خود و یا سفارت ایران در ترکیه رفته و در عین اینکه از مزایای مهاجرتی کشور ترکیه استفاده می کنید، تحصیلات فرزند خود را نیز بدون هیچ دلهره و دغدغه ای پیگیری کنید.

ترکیه کشور بسیار جذابی است که فرصت های زیادی را در مقابل مهاجران با انگیزه قرار می دهد. پس اگر قصدتان برای مهاجرت به این کشور جدی است، هیچ تردید اضافه ای به دل راه نداده و نگران موضوع مهمی چون وقفه در تحصیل فرزندان خود یا نوع آموزش آنها نباشید و گزینه های جذابی چون مدرسه اینترنتی ثمین را برای حل مسئله خود امتحان کنید.

راه های ارتباطی

پیام بگذارید

X