مدرسه ایرانی در سلیمانیه

مدرسه ایرانی در سلیمانیه

 وجود مدرسه ایرانی در سلیمانیه عراق شاید برای برخی از افراد تعجب‌آور باشد که به چه علت نیاز است به این شهر از کشور جنگ‌زده عراق مهاجرت کرد و یا قصد ادامه تحصیل داشته باشد. در بسیاری از موارد، افراد به علل گوناگون مانند داشتن مأموریت کاری نیاز است تا به همراه خانواده مهاجرت کنند. راهکارهای مختلفی برای ادامه تحصیل وجود دارد؛ مانند حضور در مدرسه ایرانی در سلیمانیه یا شرکت در مدارس اینترنتی که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های بارز خود را دارند.

مدرسه ایرانی در سلیمانیه

 آشنایی با استان سلیمانیه عراق

سلیمانیه یا سلمانی منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا در شرق کردستان عراق است که بافاصله بسیار کمی از ایران واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این استان از کشور عراق و وجود مرزهای مشترک با ایران موجب شده تا تعداد بسیاری از ایرانیان جهت انجام مأموریت کاری عازم این شهر شوند.

 وجود سبک زندگی مدرن در این شهر، بازارهای بزرگ، مراکز تفریحی و گردشگری در سلیمانیه و از سوی دیگر وجود مراکز علمی و آموزشی دولتی و خصوصی و دانشگاه‌های معتبر در این استان باعث شده تا به‌عنوان پایتخت فرهنگی کردستان عراق شناخته شود.

 وجود آزادی اندیشه در سلیمانیه و هم چنین کارخانه‌های متعدد موجب رونق کسب‌وکار در این استان شده و در نهایت افراد بسیاری از جمله ایرانیان را به سمت خود جذب کرده است. ایرانیانی که به هر دلیل به این استان مهاجرت می‌کنند، نگران ادامه تحصیل و وضعیت آموزشی فرزندان خود هستند.

 دولت ایران با تأسیس مدارس ایرانی در خارج از کشور زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش تا حدودی دغدغه خانواده‌های ایرانی را مرتفع کرده است. از طرفی تعداد محدود این مدارس موجب می‌شود تا تمامی ایرانیان خارج از کشور نتوانند از امکانات آموزشی ایرانی در کشور دیگر بهره‌مند شوند، ازاین‌رو پیشنهاد ما مدارس اینترنتی یا از راه دور مانند مدرسه ثمین است.

 سیستم آموزشی سلیمانیه عراق

همان‌طور که گفته شد، سلیمانیه عراق در منطقه کردستان این کشور واقع شده است. ازاین‌رو زبان کردی و عربی به‌عنوان زبان‌اصلی و بومی این استان شناخته می‌شود که در تمامی مدارس دولتی و خصوصی، آموزش‌ها بر اساس این دو زبان انجام خواهد شد. زبان انگلیسی بیشتر در مدارس بین‌المللی با حضور دانش‌آموزان بومی یا خارجی به کار برده می‌شود.

READ  مدارس از راه دور چیست ؟!

 یکی از مهم‌ترین اهداف کشور عراق در داشتن نظام آموزشی هدف‌مند، به‌وجودآوردن فضای مناسب برای یادگیری دانش‌آموزان و رشد و تقویت استعداد و توانایی فکری و مهارتی آنان است. سیستم آموزشی کشور درحال‌ توسعه عراق زیر نظر دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و آموزش عالی، وظیفه تحصیل و آموزش فرزندان را بر عهده دارند.

 · وزارت آموزش‌وپرورش، مسئول برگزاری مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه

 · وزارت آموزش عالی مسئول مراکز علمی و دانشگاهی

 نظام آموزشی در سلیمانیه عراق به‌صورت زیر اجرا می‌شود:

 1. دو سال پیش‌دبستانی به‌صورت غیراجباری برای کودکان

 2. دوره ابتدایی

 مقطع ابتدایی در سلیمانیه از سن ۶ سالگی شروع شده و با سپری‌کردن یک دوره ۶ساله، دانش‌آموز می‌تواند مدرک رسمی فارغ‌التحصیلی خود از دوره ابتدایی را دریافت کند. هر سال تحصیلی از دو ترم تشکیل شده است. ارزشیابی‌ها بر اساس نمره‌دهی بین صفر الی ده توسط آموزگاران انجام می‌شود به‌نحوی‌که نمره پنج به بالا به منزله قبولی در پایه خواهد بود.

 3. دوره متوسطه

 دانش‌آموزان پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد مقطع دبیرستان شده و مدت سه سال را در این دوره برای ورود به پایه دهم از طریق آزمون ملی آماده می‌شوند. مقطع متوسطه، مدارس در دو نوع عمومی و فنی حرفه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • مدارس متوسطه عمومی در رشته‌های نظری مانند ریاضی، انسانی و تجربی
  • مدارس متوسطه فنی و حرفه‌ای در رشته‌های کشاورزی، صنعتی و بازرگانی
مدرسه ایرانی در سلیمانیه

مدرسه ایرانی در سلیمانیه بر اساس رویکرد نظام آموزشی داخلی ایران و تحت‌نظر وزارتخانه آموزش‌وپرورش عراق اقدام به فعالیت دارد. باتوجه‌به اینکه تمامی مدارس عراق به زبان بومی کردی یا عربی آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند، این عامل می‌تواند کار را برای دانش‌آموزان ایرانی سخت کرده و آن‌ها را با چالش‌های متعددی روبرو کند.

 وجود مدرسه ایرانی در سلیمانیه این امکان را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان ایرانی بتوانند آموزش‌های خود را به زبان فارسی یاد بگیرند. یکی از مهم‌ترین مواردی که خانواده‌های ایرانی در ثبت‌نام فرزند خود در این مدارس با آن مواجه می‌شوند، عدم دسترسی مناسب به این مراکز علمی و آموزشی به علت بعد مسافتی و دور بودن از آن خواهد بود.

READ  8مزایای منحصر به فرد مدرسه اینترنتی

 ازاین‌رو والدین می‌توانند از مدارس اینترنتی یا راه دور مانند ثمین استفاده کنند. از قابل‌توجه‌ترین نکات مدارس از راه دور، امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین در بستر فضای مجازی در هر موقعیت مکانی است که به مقدار زیادی مشکلات آموزش ایرانیان خارج از کشور را مرتفع می‌کند.

 مدرسه ایرانی در سلیمانیه به‌عنوان یک مدرسه بین‌المللی با امکانات و تجهیزات علمی و آموزشی متنوع شناخته می‌شود. این مدرسه به‌صورت مختلط در تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه فعالیت دارد. وجود امکانات رفاهی، ارائه خدمات و استفاده از برنامه‌ریزی آموزشی مانند اجرای ارزشیابی‌های مستمر و کنترل دقیق دانش‌آموزان از جمله ویژگی‌های مدرسه ایرانی در سلیمانیه است.

 باتوجه‌به این توضیحات، شاید تعدادی از خانواده‌های مهاجر به سلیمانیه عراق تصمیم به تحصیل فرزندان خود در مدرسه ایرانی را داشته باشند، اما وجود تعداد محدود این نوع مدرسه موجب می‌شود تا والدین دسترسی آسانی به مدرسه نداشته و علاوه بر پرداخت شهریه جهت ثبت‌نام مجبور به پرداخت هزینه‌هایی برای رفت‌وآمد فرزند خود نیز باشند.

 مدرسه ایرانی در سلیمانیه یا مدرسه اینترنتی، کدام بهتر است؟

مدرسه ایرانی در سلیمانیه

هرچند برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری دارای مزیت‌های منحصربه‌فرد خود است؛ اما در بسیاری از موارد که گفته شد از جمله هزینه رفت‌وآمد و هم چنین مشکلاتی که ممکن است خانواده‌ها یا دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه ایرانی در سلیمانیه با آن مواجه شوند، باعث می‌شود تا خانواده‌ها قبل از تصمیم‌گیری درباره مدارس از راه دور نیز اطلاعات کاملی را جمع‌آوری کنند.

 ازآنجایی‌که ثبت‌نام و حضور در مدرسه ایرانی در سلیمانیه نیاز به پرداخت شهریه داشته و هزینه‌های زندگی در کشور عراق بر اساس دلار محاسبه می‌شود، یک خانواده ایرانی برای ادامه تحصیل فرزند خود نیاز به پرداخت هزینه‌های هنگفتی دارد که این مقدار باتوجه‌به سبک زندگی و موقعیت مکانی می‌تواند متغیر باشد.

 مدرسه اینترنتی یا از راه دور با برگزاری کلاس‌های آنلاین موجب می‌شود تا نیازی به حضور فیزیکی دانش‌آموز در فضای مدرسه نبوده و تعامل سازنده‌ای را بین معلم و فراگیر از طریق فضای مجازی برقرار کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدارس، استفاده از امکانات و تجهیزات مدرن بر اساس آخرین فناوری روز دنیا جهت ارائه آموزش است که موجب فهم آسان‌تر مطالب درسی خواهد شد.

READ  آیا با 6 چالش حضور در مدرسه ایرانی در هند آشنا هستید؟

 مدرسه اینترنتی ثمین از جمله مدارس از راه دور ایرانی به‌حساب می‌آید که با ایجاد فضای مناسب به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا آموزش‌های خود را زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش ایران اما با امکانات و نوع آموزش کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته دنیا دریافت کنند. از سوی دیگر افراد از جای‌جای دنیا می‌توانند به‌صورت آنلاین از کلاس‌ها استفاده کرده و در نهایت مدرک معتبر رسمی پایان دوره تحصیل را دریافت کنند.

 تمامی دانش‌آموزان ایرانی چه در داخل کشور و چه آن‌هایی که به علل مختلف در سایر کشورهای دنیا زندگی می‌کنند و امکان دسترسی به مدارس ایرانی در خارج از کشور را ندارند می‌توانند در مدارس اینترنتی ثبت‌نام کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

 مزایای مدارس از راه دور ایرانی

 مدرسه اینترنتی ثمین از جمله مدارس از راه دور ایرانی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ تحت‌نظر سیستم آموزشی داخل کشور شروع کرده است. این مدرسه باهدف ارائه آموزش‌های نوین توسط نیروهای مجرب، شرایطی را فراهم کرد تا دانش آموزان ایرانی در سرتاسر دنیا بتوانند آموزش‌های لازم را بدون نگرانی به زبان فارسی و طبق نظام آموزشی ایران یاد بگیرند.

مدرسه ایرانی در سلیمانیه
  • از مهم‌ترین مزیت‌های مدرسه اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • 1.دسترسی آسان و شرکت در کلاس‌های آنلاین از نقاط مختلف دنیا
  • 2.برگزاری کلاس‌های رفع اشکال
  • 3.ارائه گزارش تحصیلی به والدین جهت مشاهده پیشرفت یا بررسی نقاط ضعف دانش‌آموزان
  • 4.ارائه پشتیبان و مشاوره تحصیلی باهدف اجرای آموزش برنامه‌ریزی شده
  • 5.اجرای ارزشیابی‌های مختلف تحصیلی
  • 6.ارائه بسته‌های آموزشی و منابع متنوع مانند فیلم‌های ویدئویی، محتواهای آموزشی، فایل‌های متنی و…
  • 7.دریافت مدرک معتبر رسمی پایان دوره تحصیلی قابل‌ارائه در مراکز علمی و آموزشی معتبر دنیا

سخن پایانی

 تحصیل فرزندان و برخورداری از آموزشی باکیفیت بالا از جمله مهم‌ترین دغدغه و نگرانی خانواده‌های ایرانی است که به دلایل مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. استان سلیمانیه عراق باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی و پیشرفت‌های اقتصادی که داشته است از لحاظ کاری و اجرای مأموریت‌های کاری موردتوجه ایرانیان بسیاری قرار گرفته است. اهمیت‌دادن به آموزش‌وپرورش فرزندان ایرانی موجب شد تا مدرسه ایرانی در سلیمانیه تأسیس شود. نبود تعداد کافی از این مدارس، عدم دسترسی مناسب و پرداخت هزینه شهریه و جانبی مانند رفت‌وآمد باعث می‌شود تا والدین به گزینه دیگری مانند مدرسه اینترنتی فکر کرده و در نهایت با بررسی مزایا آن، تصمیم به ثبت‌نام فرزند خود بگیرند.

راه های ارتباطی

4 نظرات

  • علی

    28 تیر 1402 - 2:55 ب.ظ

    چقدر خوب که تو عراقم همچین امکانی هست

  • موسوی

    28 تیر 1402 - 5:16 ب.ظ

    چقدر عالی ، فکر نمیکردم در عراق همچین امکاناتی باشد

پیام بگذارید

X