تفاوت مدارس ایران و ترکیه

تفاوت مدارس ایران و ترکیه

هر کشور متناسب با نوع فرهنگ حاکم بر جامعه از سیستم آموزشی و برنامه‌ریزی درسی مختص خود استفاده می‌کند. این انتخاب بر اساس نیازمندی‌های جامعه به منظور رشد و پیشرفت انجام می‌شود. از این رو نظام آموزشی هر کشور با سایر کشور‌ها متفاوت خواهد بود. موقعیت استراتژیک و جغرافیایی کشور ترکیه موجب شده تا افراد از سایر کشور‌ها با هدف تحصیل در مدارس دولتی و بین‌المللی به این کشور مهاجرت کنند. یکی از دغدغه‌های والدین ایرانی، نداشتن اطلاعات کافی درباره این مدارس است که در این مقاله به بررسی تفاوت مدارس ایران و ترکیه پرداخته‌ایم.

تفاوت مدارس ایران و ترکیه

بررسی ساختار آموزشی ترکیه

شرایط فعلی جامعه و روند روبه‌رشد و پیشرفت کشوری مانند ترکیه موجب شده است تا افراد بسیاری در صدد مهاجرت به این کشور باشند. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های والدین، تحصیل و بحث آموزشی فرزندان است که در نتیجه عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی درباره مدارس ترکیه بروز پیدا می‌کند.

وجود مدارس مختلف دولتی و بین‌المللی در کشور ترکیه علاوه بر آموزش دروس به زبان انگلیسی در این دست مدارس کمک می‌کند تا برخلاف ایران، اولیا بتوانند گزینه‌های گسترده‌ای برای انتخاب تحصیل فرزند خود داشته باشند. بر همین اساس تعداد بسیاری از ایرانیان مهاجر به ترکیه از همان ابتدا انتخاب می‌کنند تا فرزندشان در مدارس بین‌المللی که امکان ثبت‌نام در داخل ایران را ندارند، به‌عنوان محل تحصیل برگزینند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مدارس ترکیه می‌توان به ایجاد یک فرصت تحصیلی در سیستم آموزشی باز و تأمین فرصت شغلی مناسب در آینده را نام برد. استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته در این مدارس موجب افزایش کیفیت آموزش می‌شود که این امر در مدارس ترکیه با هزینه‌ای مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود.

در کل مدارس ترکیه به سه دسته اصلی زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • _دولتی
  • _خصوصی
  • _بین‌المللی

تمامی مدارس به‌صورت مختلط برگزار می‌شوند و هر مدرسه از فرم مخصوص خود استفاده می‌کند. تهیه کتاب‌ها درسی به‌صورت رایگان خواهد بود. مدارس ترکیه اعم از دولتی و خصوصی دارای امکانات آموزشی باکیفیت بالا بوده و سیستم هوشمند در بسیاری از مدارس به کار گرفته شده است.

نظام آموزشی مدارس ترکیه

تفاوت مدارس ایران و ترکیه

نظام آموزشی ترکیه بر پایه قوانین کشور تنظیم و پایه‌گذاری می‌شود، ازاین‌رو تحصیل برای هر شهروند به‌صورت رایگان خواهد بود. در مقطع ابتدایی، تحصیل به زبان ترکی و به مقدار ۱۲ سال برای دختران و پسران اجباری است. سیستم آموزشی مدارس ترکیه به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:

READ  بررسی مدارس ایرانی در فنلاند

۱. آموزش رسمی

تحصیل دانش‌آموزان بر اساس رده سنی مشخص شده برای هر مقطع تحصیلی شامل آموزش مقدماتی، ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی یا دانشگاهی می‌شود.

  • _آموزش مقدماتی

این دوره مربوط به کودکان ۳ تا ۵ساله است که باهدف آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به مقطع ابتدایی و آشنایی کامل‌تر آن‌ها با زبان ترکی اجرا می‌شود. در واقع همان دوره پیش‌دبستان که به‌صورت اختیاری خواهد بود.

  • _آموزش ابتدایی

در این دوره، دانش‌آموزان دختر و پسر ۵ساله به‌صورت اجباری ۴ سال ابتدایی را مشغول به تحصیل خواهند بود. با سپری‌کردن این دوره، فراگیران می‌توانند وارد مقطع متوسطه شوند.

  • _آموزش متوسطه

این مقطع تحصیلی در انواع مختلف دبیرستان‌های عمومی و یا هنرستان‌های حرفه‌ای و فنی به مدت ۴ سال اجرا می‌شود.

  • _آموزش عالی

تحصیلات دانشگاهی با یک دوره ۴ساله خاتمه می‌یابد.

۲. آموزش غیررسمی

این شیوه آموزشی تحت نظارت وزارت آموزش ملی ترکیه در برخی مراکز آموزشی ترکیه اجرا می‌شود. در این سیستم آموزشی، موقعیت‌های شغلی برای افرادی ایجاد خواهد شد که سابقه آموزشی رسمی در هیچ یک از سطوح را ندارند. از جمله این سازمان‌ها می‌توان به مدارس زیر اشاره کرد:

  • _مدارس هنرهای تجربی
  • _مدارس آموزش مهارت‌های حرفه‌ای
  • _مراکز آموزش فنی و عمومی
  • _مؤسسات بازرگانی صنعتی

بررسی ساختار آموزشی مدارس ایران

تفاوت مدارس ایران و ترکیه

سیستم آموزشی ایران به نحوی برنامه‌ریزی شده است که فرد به‌صورت اختصاصی، ۱۲ سال از طول تحصیل خود را به یادگیری زبان فارسی می‌پردازد. ساختار کلی نظام آموزشی به‌کاررفته در ایران شامل موارد زیر می‌شود:

۱. دوره پیش‌دبستان یا کودکستان

این دوره اغلب با کودکان رده سنی ۳ سال شروع شده و ۲ سال به طول می‌انجامد. علاوه بر این کودک یک دوره یک‌ساله را باهدف آمادگی برای ورود به دبستان و مقطع ابتدایی سپری خواهد کرد.

۲. آموزش ابتدایی

مقطع ابتدایی در ایران به مدت ۵ سال اجرا می‌شود. کودکان از سن ۶ سالگی وارد دوره ابتدایی می‌شوند.

۳. آموزش مقدماتی متوسطه

این مرحله از آموزش همگانی به‌منظور آماده‌سازی برای ورود به دوره متوسطه تکمیلی به مدت ۳ سال برگزار می‌شود.

READ  شرایط تحصیل زیر 18 سال در خارج از کشور برای ایرانیان چگونه است؟

۴. آموزش متوسطه تکمیلی

این دوره می‌تواند به دو صورت عمومی و فنی و حرفه‌ای با اهداف متفاوت پیاده‌سازی شود. آموزش متوسطه تکمیلی به مدت ۴ سال تحصیل رسمی با رشته‌های متعدد متناسب با نیاز دانش‌آموز، علاقه او و میزان یادگیری ارائه می‌شود. ازاین‌رو می‌توان آن را به دوشاخه زیر تقسیم‌بندی کرد:

شاخه نظری یا عمومی

در این دوره، دانش‌آموز می‌تواند در شاخه رشته‌های متنوع مانند علوم‌تجربی، ریاضی و فیزیک و انسانی مشغول به تحصیل شده و سپس با گذراندن دوره ۴ساله از طریق کنکور وارد دانشگاه شود.

شاخه فنی و حرفه‌ای

در این زیر شاخه از دوره متوسطه تکمیلی، دانش‌آموز می‌تواند رشته‌های متعددی را در زمینه گرایش‌های فنی مانند کشاورزی، مکانیکی، برق و الکترونیک و… را انتخاب و مشغول به تحصیل شود.

۵. آموزش عالی

تحصیلات دانشگاهی از سال سیزدهم تحصیل دانش‌آموزان آغاز می‌شود. در این دوره دانشجویان باتوجه‌به رشته تحصیلی متوسطه خود می‌توانند از طریق کنکور وارد دانشگاه منتخب و رشته موردعلاقه خود شده و با گذراندن ۴ سال موفق به کسب مدرک کارشناسی شوند.

تفاوت مدارس ایران و ترکیه

تفاوت مدارس ایران و ترکیه

همان طور که گفته شد، در هر دو کشور ایران و ترکیه مدارس در انواع مختلف اعم از دولتی و خصوصی وجود دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در بررسی مدارس ایرانی و ترکیه، عدم امکان استفاده از مدارس بین‌المللی در داخل ایران است، این در حالی است که کشور ترکیه این قابلیت را فراهم کرده تا شهروندان خود و افراد مهاجر بتوانند از مدارس بین‌المللی بهره کافی را داشته و برای حضور در سایر کشورهای توسعه‌یافته اروپایی یا آمریکایی آماده شوند.

۱. مدارس دولتی

از تفاوت مدارس ایران و ترکیه میتوان گفت تحصیل در مدارس دولتی در ایران و ترکیه به‌صورت رایگان اجرا می‌شود اما با این تفاوت که دانش‌آموزان در مدارس دولتی ترکیه به‌غیراز امام هاتیب به‌صورت مختلط حضور دارند. در این مدارس، دانش‌آموز تمامی امکانات و خدمات اعم از کتب درسی را رایگان دریافت می‌کنند.

نکته قابل‌توجه در مدارس ترکیه امکان تحصیل رایگان برای افراد مهاجر با اقامت توریستی است. علاوه بر این تمامی مدارس از امکانات و تجهیزات باکیفیت بالا بهره‌مند هستند. در تعداد بسیاری از مدارس دولتی ترکیه سیستم هوشمند به کار برده شده است.

یکی از مشکلات قابل تامل در هنگام ثبت‌نام، آشنایی دانش‌آموز با زبان ترکی است که در غیر این صورت نمی‌توانید او را در مدارس دولتی ترکیه ثبت‌نام کنید. ازاین‌رو می‌توانید او را در مدارس ایرانی ثبت‌نام کنید. یکی دیگر از معضلات ثبت‌نام در مدارس دولتی ترکیه، عدم تطبیق دروس میان‌پایه‌ای با یکدیگر است. به‌عنوان برای دانش‌آموز ورودی پایه ۱۱ که مدرک پایه دهم را در ایران گرفته است، لازم است تا تستی از دروس ارائه شده در پایه دهم مدارس ترکیه گرفته شود.

READ  آیا ثبت نام در مدرسه ایرانی در کویت با استقبال زیادی روبرو بوده است؟

۲. مدارس خصوصی

مدارس خصوصی ترکیه که عملکردی مشابه با مدارس غیرانتفاعی ایران دارد، در قبال تأمین امکانات و تجهیزات آموزشی برتر، هزینه‌ای را دریافت می‌کنند. علاوه بر این در مدارس خصوصی فرزندتان می‌تواند انواع مهارت‌های دیگر مانند تسلط به یک یا دو زبان دیگر، موسیقی، ورزشی و… را در میان آموزش خود فراگیرد.

مشابه با مدارس دولتی، تحصیل در مدارس دسته دوم ترکیه نیز نیازمند تسلط کافی بر زبان ترکی برای دانش‌آموز است.

۳. مدارس بین‌المللی

سیستم آموزشی استفاده شده در مدارس بین‌المللی ترکیه در بسیاری موارد بر اساس نظام آموزشی به‌کاررفته در مدارس آمریکایی و اروپایی است. در این مدارس تمامی آموزش‌ها به زبان‌های مطرح دنیا مانند انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی خواهد بود. این مدارس تحت‌نظر سفارت و آموزش‌وپرورش سایر کشورها فعالیت می‌کنند.

سیستم مدارس بین‌المللی در ایران بدین صورت نیست و امکان تحصیل برای دانش‌آموزان داخلی در این مدارس وجود ندارد. ازاین‌رو مدارس اینترنتی بر پایه تشکیل کلاس‌های حضوری یا غیرحضوری به‌صورت مجازی فعالیت خود را زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش ایران آغاز کرده‌اند.

مدرسه اینترنتی ثمین با ارائه خدمات متنوع به دانش‌آموزان داخلی و ایرانی خارج از کشور در سرتاسر این کره خاکی، شرایطی را فراهم کرده تا فرزندان ایرانی بتوانند آموزش‌های لازم را طبق قوانین و مقررات داخلی اما با امکانات و تجهیزات کشورهای توسعه‌یافته را دریافت کنند.

تفاوت مدارس ایران و ترکیه

از جمله ویژگی‌های مدارس اینترنتی ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسهیل در یادگیری
  • دسترسی آسان و راحت
  • ارائه پشتیبان و مشاور به هر دانش‌آموز
  • بهره‌مندی از نیروهای متخصص و باتجربه
  • استفاده از آموزش‌های برتر در حوزه کشورهای توسعه‌یافته
  • ارائه بسته‌های آموزشی و گزارش تحصیلی به والدین و دانش‌آموزان
  • برگزاری کلاس‌های مجازی و آنلاین
  • اجرای کلاس‌های رفع اشکال

سخن پایانی

تعداد بسیاری از افراد باهدف ساختن آینده‌ای درخشان برای فرزندان یا حتی خودشان تصمیم به مهاجرت به سایر کشورهای توسعه‌یافته را می‌گیرند. در این میان انتخاب یک مدرسه مناسب از بزرگ‌ترین دغدغه افراد به‌حساب می‌آید. نداشتن اطلاعات کافی درباره مدارس موجب می‌شود تا نگرانی حاصل شود. تفاوت مدارس ایران و ترکیه کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ مدارس ایران و ترکیه ، عدم امکان استفاده از مدارس بین‌الملل در ایران برای ورود به مدارس برتر دنیا است. این در حالی است که اکثر مدارس بین‌الملل ترکیه توسط کشورهای دیگر اداره می‌شوند. این موضوع در ایران با روی کار آمدن مدارس اینترنتی مانند مدرسه ثمین به مقدار قابل‌توجهی تأمین شده است تا دانش‌آموزان داخل کشور یا ایرانیان خارج از کشور بتوانند زیر نظر قوانین ایران با امکانات کشورهای توسعه‌یافته، تحصیل کنند.

راه های ارتباطی

13 نظرات

  • موسوی

    14 تیر 1402 - 1:05 ب.ظ

    مثل همیشه آموزنده بود .

    • admin

      15 تیر 1402 - 2:11 ب.ظ

      ممنون از محبت شما

  • مبینا

    14 تیر 1402 - 1:07 ب.ظ

    پس زیاد فرقی ندارن😅

    • admin

      15 تیر 1402 - 2:12 ب.ظ

      تفاوقت مدارس ایران و ترکیه بسیار کم هستن

  • محیا

    14 تیر 1402 - 1:08 ب.ظ

    باسلام. واقعا مطالب عالی بود تمام نکات لازم در مورد مدارس و مقاطع تحصیلی رو کامل توضیح دادید.

    • admin

      15 تیر 1402 - 2:12 ب.ظ

      ممنون از شما

  • bahar

    18 تیر 1402 - 3:49 ب.ظ

    واقعا توضیحاتتون عالی و کارآمد بود ولی به نظرم نظام آموزشی ایران بهتر است.

    • admin

      20 تیر 1402 - 12:14 ق.ظ

      بله واقعا هم همینطوره

  • آقا ربیع

    19 تیر 1402 - 4:44 ب.ظ

    بچه ما که آخرش هم نتونست تو یوس ترکیه قبول بشه طفلی دوبار هم امتحان داد ولی نشد که نشد

  • علی

    28 تیر 1402 - 2:58 ب.ظ

    خیلی خوب و مفید بود مطلبتون

    • admin

      29 تیر 1402 - 12:07 ق.ظ

      ممنون از شما

  • مهدی آهنگری

    30 تیر 1402 - 5:00 ق.ظ

    خیلی خوب و مفید بود
    امیدوارم موفق باشید و مطالب جدید بیشتری برایمان ارائه کنید

پیام بگذارید

X